Boek: David Baldacci - De Rechtvaardigen

De CIA heeft diverse geheimagenten in dienst. Oliver Stone was er daar ooit eentje van, destijds nog onder de naam John Carr, tot het moment dat hij werd verraden. Het kostte hem zijn vrouw en dochtertje, en zijn baan. Stone kan het verleden maar moeilijk laten rusten en besluit wraak te nemen op zijn voormalige werkgevers. Dit maakt hem van geheimagent tot moordenaar.

Geheimzinnigheid
Na de moord op zijn voormalige opdrachtgevers moet Stone op de vlucht slaan. Dit brengt hem naar het 'ingeslapen' stadje Divine. Het is een afgelegen mijnwerkersplaatsje, maar achter de façade van dit op het eerste gezicht zo rustige stadje gaat een heel scala aan geheimzinnigheden schuil.

In Divine leert hij via haar zoon Danny die hij op zijn vlucht tegenkwam Abigail Riker kennen. Stone's CIA-instinct is nog altijd aanwezig en al snel ontdekt hij dat er in de afgelopen tijd diverse mensen in het stadje onder verdachte omstandigheden om het leven zijn gekomen. De mijnen huisvesten veel geheimen, en stuk voor stuk lijken ze terug te voeren naar Dead Rock, de EBI (Extra Beveiligde Inrichting) die in Divine staat. Daarnaast lijken de omgekomen personen allemaal met elkaar verbonden te zijn.

Joe Knox is de FBI-agent die de opdracht krijgt om Stone/Carr op te sporen en hem uit te leveren aan zijn opdrachtgever, Macklin Hayes. Hayes is de voormalige baas van Stone/Carr tijdens diens Vietnamtijd. Na een zoektocht waarbij Knox de nodige obstakels tegenkomt, lijken de wegen van Stone/Carr en Knox zich te kruisen en samen belanden ze in Dead Rock. Zullen ze hier ooit levend uitkomen... dat is nog nooit iemand gelukt.

Betrokkenheid
David Baldacci heeft met De Rechtvaardigen weer een enorm spannende thriller afgeleverd. Het blijft keer op keer een kunst om een nieuwe invalshoek te vinden, maar bij Baldacci lijkt de bron nog lang niet opgedroogd en het boek doet, zoals altijd, alweer verlangen naar een nieuwe thriller van zijn hand. Alle elementen voor een spannend verhaal en een goede ontknoping zijn aanwezig. De personages worden goed 'uitgelegd' en dit brengt een betrokkenheid bij de lezer teweeg. Als toeschouwer van het verhaal kun je sympathie voelen voor elk van hen, van agent tot moordenaar.

Baldacci is afkomstig uit Virginia in Amerika. Hij studeerde politieke wetenschappen en rechten. Deze twee studies combineerde hij met zijn schrijverstalent. Nadat hij al ruim 9 jaar als advocaat en bedrijfsjurist werkzaam was, maakte hij eindelijk zijn debuut met zijn eerste boek, Het Recht van de Macht. Dit was in 1996. Hierna zou een hele reeks aan thrillers volgen, die niet alleen in zijn eigen taal goed verkopen, maar ook nog eens in 35 talen zijn vertaald en goed zijn voor meer dan 40 miljoen verkochte boeken. Zijn betrokkenheid bij taal en geletterdheid blijkt ook uit zijn eigen stichting, 'Wish You Well Foundation'. Hiermee zet hij zich al jaren in voor de aanpak van analfabetisme, de Amerikaanse Prinses Laurentien zeg maar.

Een heuse thrillerliefhebber moet op zijn minst enkele van Baldacci's boeken in de kast hebben staan. Hij is, naast John Grisham, één van de bekendste en populairste thrillerauteurs van de afgelopen jaren, en terecht. Qua stijl zijn de twee ook goed met elkaar te vergelijken, en gezegd moet worden dat de één niet voor de ander onder doet. Met De Rechtvaardigen bewijst Baldacci (niet dat hij dat nog nodig heeft) zich nog maar eens. Een dikke vier sterren voor zijn nieuwste boek is niet meer dan op zijn plaats.

Uitgever: A.W. Bruna Uitgevers ISBN: 9789022994580 Pagina's: 317