Film: Seven Pounds

"In seven days, God created the world. In seven seconds, I shattered mine." Dit zijn de woorden van Ben Thomas (Will Smith) in de film Seven Pounds. De film opent met Thomas die een ambulance belt, om een zelfmoord te melden. Niet zomaar een zelfmoord, maar die van hemzelf. Dit blijkt de eindscène te zijn, hierna springen we terug in de tijd.

We zien Ben Thomas met Ezra (Woody Harrelson) bellen, een blinde en vegetarische medewerker bij de klantenservice van een vleesbedrijf. Thomas probeert de man boos te krijgen en maakt gemene opmerkingen, maar Ezra blijft erg rustig. Als kijker voel je medelijden met Ezra en vraag je je af waarom Thomas deze man zo probeert te kwetsen. Hierna gaat hij op bezoek bij Emily (Rosario Dawson), die hartproblemen heeft en daardoor erg vaak naar het ziekenhuis moet. In totaal komt Ben Thomas met zeven mensen in contact. Wie zijn deze mensen en wat heeft Ben Thomas met hen te maken?

Langzaamaan wordt duidelijk dat Thomas deze mensen juist wil helpen. Hij heeft schuldgevoelens over iets wat in zijn verleden is gebeurd en probeert nu deze mensen te helpen. Maar daarvoor moet hij wel testen of deze mensen zijn hulp wel echt verdienen. Het duurt echter erg lang voor je als kijker weet hoe het verhaal precies in elkaar steekt en wat de beweegredenen van Ben Thomas zijn. De flashbacks die tussendoor komen moeten het verhaal verduidelijken, maar werken hier en daar juist alleen maar verwarrend. De kijker krijgt erg weinig informatie en moet vanaf het begin raden hoe het verhaal in elkaar steekt.
Dit concept werkt vaak erg goed bij thrillers, maar in dit geval is het een beetje misplaatst. Seven Pounds is namelijk een dramafilm (van dezelfde regisseur als The Pursuit of Happyness). Het verhaal zelf is mooi en het was een goed uitgangspunt geweest voor de film, maar omdat je als kijker zo weinig weet en moet puzzelen, valt dit weg.

Desondanks bewijst Will Smith met Seven Pounds weer dat hij ook (of juist) de serieuze rollen goed aan kan. Hoewel hij net iets te vaak hetzelfde wanhopige gezicht trekt, zet hij een goede en geloofwaardige Ben Thomas neer. Het is jammer dat Woody Harrelson niet zoveel screentijd krijgt, want ook zijn rol als blinde man is interessant, maar komt te weinig aan bod. Ditzelfde geldt voor de rol van Barry Pepper als Ben's beste vriend.
Aan het acteerwerk en het verhaal ligt het dus niet dat Seven Pounds net niet helemaal goed uit de verf komt. Maar de manier waarop het verhaal is verfilmd zorgt ervoor dat Seven Pounds niet zo'n goede film is als het had kunnen zijn.

Label: Sony Pictures Releasedatum: 15 januari 2009 Kijkwijzer:
Waardering film: