CD: Marillion - Early Stages: Official Bootleg Box

In de eindejaarslijstjes van de 'Top Nogwat Aller Tijden' kwam 'Kayleigh' van Marillion veelvuldig voorbij. Deze prachtige ballad van de symfonische band stamt uit 1985. De trouwe schare fans die de band vanaf begin jaren '80 volgt zal de kenners van die enkele, ene hit afdoen als toeristen die in Parijs alleen de moeite nemen om de Eiffeltoren te bezoeken. Voor de echte fans van het 'vroege' Marillion, met de charismatische kopman Fish nog in de gelederen, is er sinds november een interessante box op de markt: Early Stages: Official Bootleg Box.

Marillion wordt in 1979 opgericht door Steve Rothery, Doug Irvine, Brian Jelliman en Mick Pointer. De naam is dan nog Silmarillion, vernoemd naar een boek van J.R.R. Tolkien. Om problemen met de erven van J.R.R. Tolkien te voorkomen wordt na een jaar de bandnaam veranderd in Marillion. Wanneer in 1981 'de Schotse reus' Derek William Dick, beter bekend onder zijn pseudoniem Fish, de band komt versterken als leadzanger is de doorbraak nabij. In 1982 tekent de band het eerste platencontract, en snel daarna komt de catchy debuutsingle 'Market Square Heroes' uit. Het debuutalbum 'Script For A Jester's Tear' verschijnt in 1983, gevolgd door 'Fugazi' uit 1984. Deze titel is een acroniem uit de Vietnamoorlog: Fucked Up, Got Ambushed, Zipped In.

Gelden deze albums al als klassiekers voor de fans van de dromerige, symfonische progrock, in 1985 verschijnt het magnum opus: Misplaced Childhood. Dit indrukwekkende muziekstuk, waar praktisch alle nummers vloeiend in elkaar overlopen, is tevens het grootste commerciële succes van de band. Daarop staat ook de welbekende single 'Kayleigh', en haar iets minder bekende opvolger 'Lavender'. Het volgende album, Clutching at Straws uit 1987, is veel meer poppy, haast tegen het gladde aan. Dit album bevat nog wel de zeer catchy hit 'Incommunicado', maar is commercieel en artistiek stukken minder dan de voorgaande albums. Fish verlaat de band dan ook in 1988 na een ruzie over de muzikale koers en de overige bandleden trekken Steve Hogarth aan als nieuwe leadzanger.

En nu is er dan de officiële bootleg boxset, waar oude tijden (1982-1987) floreren. 'The Early Stages' bevat maar liefst zes cd's, allen gehuld in eenvoudige kartonnen sleeves, maar dan wel allemaal met de vertrouwde, schitterende tekeningen van Mark Wilkinson. Wie de live-dubbelaar The Thieving Magpie (La Gazza Ladra) uit 1988 in zijn bezit heeft, weet dat Marillion ook live fantastisch kan klinken. Hetzelfde geldt dan ook voor deze box. De concerten, opgenomen voor de BBC en Radio Clyde, zijn gehouden in onder andere The Mayfair in Glasgow, The Marquee en Wembley in Londen en op het Reading Festival. Stuk voor stuk prima van geluidskwaliteit. Het enige nadeel is dat er natuurlijk nogal wat doublures zijn. (Klik hier voor de tracklist) Dat ligt aan het feit dat het oeuvre van Marillion in vijf jaar tijd natuurlijk nog niet al te groot is, en bovendien heeft de band misschien niet heel veel nummers, maar wel tracks die uitmonden in complete muziekstukken van om en nabij de tien minuten. Zo komt een ultiem feestnummer als 'Garden Party ("I'm rocking, tiedeletiedeletie... I'm fuckin!') in deze box maar liefst 4(!) keer voorbij, 'Forgotten sons' drie keer, en Fugazi, met de briljante gitaarsolo aan het eind is ook meerdere keren te horen. Of dat voor de toegewijde fan wat uit maakt? The Early Stages is een nostalgische doch gelimiteerde uitgave die elke rechtgeaarde Marillion/Fish-liefhebber in zijn bezit moet hebben. Zeker omdat Fish zijn verhaal nog eens uitgebreid uit de doeken doet in het bijgesloten cd-boekje. 'He knows You Know': a must have van zo'n kleine 60 Euro! Genoeg geld, maar dat is het de echte fan vast waard.

Label: EMI Records Releasedatum: 12 november 2008