Film: Public Enemy Number One (Part 1)

Jacques Mesrine was een bekende Franse crimineel die nogal wat op zijn kerfstok heeft staan. Overvallen, kidnapping, wapensmokkel, moorden... Noem maar op. Zoals Bonnie en Clyde was het ook iemand die tot de verbeelding sprak van een deel van de pers. Mesrine maakte daar graag gebruik van door zijn acties te romantiseren in interviews. Zijn gewelddadige dood in 1979 past dan eigenlijk ook wel goed in het geheel. Public Enemy Number One (Part 1) is voor een groot deel gebaseerd op een autobiografie van Mesrine die hij in 1977 schreef in de gevangenis.

De avonturen van Jacques Mesrine worden verteld in twee films. Dit eerste deel laat de opkomst zien van Mesrine als crimineel in Frankrijk en zijn tijd in Canada. Verwacht dus ook geen echt einde. Aan het einde van de film gaat het scherm op zwart en worden de niet terugkerende personages er in een paar zinnetjes uitgewerkt. Deel 2 zal in februari in de bioscoop verschijnen.

Regisseur Jean-François Richet heeft in zijn film de beschikking over een aantal bekende gezichten. Zo zien we onder andere Ludivine Sagnier (Swimming Pool), Cécile De France (High Tension) en Roy Dupuis (tv-serie Nikita) in bijrollen voorbij komen. Belangrijkste publiekstrekkers zijn echter Gérard Depardieu, die zich in zijn rol van godfather-achtige gangsterbaas goed thuis voelt, en Vincent Cassell als Mesrine. Cassell maakt zich de rol eigen en het gaat hem schijnbaar allemaal moeiteloos af.

Public Enemy Number One (Part 1) is een film waar een beetje van alles in zit. Misdaad, gevangenisdrama, actie, het is allemaal terug te vinden. Het is duidelijk dat Richet vooral een vermakelijke film voor een groot publiek voor ogen heeft. En daar slaagt hij ook wel in, al wordt het nergens echt top. De film komt een beetje langzaam op gang als we kennis maken met een net uit het vreemdelingenlegioen komende Mesrine. Mesrine is een buitenbeentje met een kutbaantje en hij woont ook nog eens bij zijn ouders. Eén van zijn vrienden heeft dan ook weinig moeite om hem op het slechte pad te slepen. Vanaf dat moment breidt zijn criminele carrière zich snel uit en komt er vaart in de film. Het is vervolgens een aaneenschakeling van gebeurtenissen waar Mesrine in belandt.

Mesrine is een impulsief en soms agressief mannetje dat weinig rekening houdt met de gevolgen van zijn acties. Iets wat hem niet geliefd maakt bij de politie, maar ook niet in de onderwereld van Frankrijk. Het is dan ook één van de redenen dat Mesrine uiteindelijk ook Canada en omgeving onveilig gaat maken. Het moge duidelijk zijn dat Mesrine zich voortdurend in de problemen werkt, maar onverbeterlijk door blijft gaan. En dat is voor de film maar goed ook, want alle snel opvolgende gebeurtenissen maken de film een makkelijk verteerbaar filmpje.

Label: A-Film Releasedatum: 15 januari 2009
Kijkwijzer: Waardering film: