Boek: Gordon Campbell - De ontbrekende getuige

Sommige amateurschrijvers sturen jaarlijks manuscripten naar talloze uitgeverijen, zonder er ooit een letter mee gepubliceerd te krijgen. Het kan echter ook anders: auteur Gordon Campbell stuurde zijn debuut, een lijvige advocatenthriller, naar uitgever Morrow en zag binnen een week een dikke cheque op zijn deurmat vallen. Niet vreemd dus dat Missing Witness nu vertaald is in het Nederlands onder de titel De ontbrekende getuige.

Clueless
Beginnend advocaat Douglas McKenzie wordt gevraagd om samen met zijn grote voorbeeld, advocaat Dan Morgan, een zeer in de belangstelling staande zaak op zich te nemen. McKenzie, die ook net op het punt staat om een goede slag te slaan bij het aankomend kampioenschap golfen, twijfelt geen moment en neemt de zaak aan. De beide mannen moeten zien te voorkomen dat óf de vrouw, óf de dochter van de vermoorde Travis Eddington voorgoed achter slot en grendel belandt. Vlak na zijn moord werden zij namelijk gezien door een buurtbewoner, terwijl ze het huis snel uitstapten en een revolver lieten vallen. Beiden werden opgepakt, maar dochter Miranda werd al gauw afgevoerd naar het ziekenhuis, omdat ze in een catatonische toestand verkeerde. Met een moeder die ontkent, een dochter die nauwelijks in staat is met haar ogen te knipperen en een aanklager die erop uit is zelf naam te maken en dus niet mee helpt aan een vlotte afhandeling van het proces, hebben Morgan en McKenzie een lastige zaak.

Langdradige spanning
De ontbrekende getuige is een dikke pil en voor lezers die advocatenthrillers niet in hun lijstje van favoriete genres hebben staan, is het moeilijk om er doorheen te komen. Het boek begint direct met een hoop (golf)termen en namen die je moet zien te plaatsen. Campbell helpt de lezer hierbij niet door er lange hoofdstukken van te maken, waardoor er weinig lucht om de dingen te laten bezinken overblijft. De ontbrekende getuige is echter helemaal geen verkeerd boek als je in afwachting bent van de nieuwe Grisham. Het zit qua plottwists verrassend goed in elkaar en als je eenmaal in de maalstroom van de speculaties over de moordenaar zit gaat het allemaal nog redelijk vlot ook. Soms zelfs even té vlot, wees dus bedacht op afdwaalmomenten door de vele lange, snelle converstaties die het boek bevat. Jammer is wel dat door de aandacht die Campbell aan de plot heeft geschonken, er een paar te summier uitgewerkte karakters zijn ontstaan die nog wat vraagtekens overlaten. Nog een paar verbeterpuntjes voor zijn volgende verhaal dus, maar desondanks laat Campbell hopen dat hij niet al te lang doet over zijn volgende boek.

Uitgever: Querido ISBN: 9789021434346 Pagina's: 416