CD: Cradle of Filth - Godspeed on the Devil's Thunder

Cradle of filth bestaat alweer bijna achttien jaar en is een grote naam in het extreme metal genre. De band komt oorspronkelijk uit Suffolk in het Verenigd Koninkrijk. Ze hebben nogal wat wisselingen in de samenstelling gehad en eigenlijk alleen de zanger, Dani Filth, is nog van de oorspronkelijke groep over.
Er is wat discussie over wat voor metal ze nou eigenlijk maken; black metal, gothic metal, symphonic of epic black metal. Het is nogal moeilijk om zo'n label op de band te plakken, omdat ze allerlei verschillende kenmerken van verschillende stromingen gebruiken. Zoals de shriek van de black metals, de grunt van death metal, keiharde drums, maar ook rustigere stukken. En de klassieke instrumenten en composities, onder andere gebaseerd op religieuze gezangen, worden ook niet geschuwd. Zelf geeft de band, bij monde van Dani Filth, aan dat ze gewoon Cradle of Filth zijn en niet gehinderd willen worden door "stomme genregrenzen".

Blauwbaard
Hoe het ook zij, ze hebben een nieuwe plaat uit: Godspeed on the Devil's Thunder met als gezellige ondertitel: the Life and Crimes of Gilles De Rais. Het is een conceptalbum, gebaseerd op, zoals de ondertitel al zegt, het leven van Gilles De Rais, een vijftiende eeuwse, Franse edelman. Gilles startte zijn carrière in de wereldgeschiedenis als een moeilijk plaatsbare huwelijkskandidaat. Zijn aanstaande bruiden bleven maar overlijden. Het schijnt dat de legende van Blauwbaard daar deels op gebaseerd is. Later kwam hij positief in het nieuws als militaire aanvoerder in het leger van Jeanne d'Arc. Daarna ging het helemaal mis met hem en draaide hij zijn enorme familiefortuin er doorheen in pogingen demonen op te roepen en veranderde hij in één van de ergste seriemoordenaars uit de geschiedenis.

Historische engerd
Mooi thema voor een extreme metalband dus. Overigens heeft Cradle of Filth in 1998 al eens eerder een conceptalbum over een historische engerd uitgebracht: Cruelty and the Beast, over de bloedgravin Elizabeth Bathory.
Het album start met 'In Grandeur and Frankincense Devilment Stirs', een rustig en klassiek stuk, dat steeds dreigender wordt en waarin de titel van het album als spreuk van Gilles himself wordt uitgesproken. Die stijlfiguur wordt het hele album vastgehouden. Gilles legt zijn daden uit, verklaart waarom hij zich van het goede afkeert en hoe hij uiteindelijk gepakt wordt. De stem van Gilles wordt uitstekend vertolkt door Doug Bradley, die veel ervaring heeft met het spelen van creeps. Hij is de acteur die Pinhead in de Hellraiser-films vertolkte.
Vervolgd wordt met 'Shat Out of Hell' een hard, snel nummer, waar Dani Filth zijn hele range aan shrieks, grunts, gegrom, gepiep en geblaf inzet. Hij houdt dat consistent vol gedurende het hele album. 'The Death of Love' verhaalt over de verbranding van Jeanne d'Arc door de Engelsen. Dit is het enige nummer waar ook een vrouwelijke vocal toegevoegd wordt, vertolkt door Sarah Jezebel Deva, die wel vaker met de band samenwerkt. Cradle leidt uit Gilles' aanwezigheid bij de verbranding af dat hij toen besloot het duistere pad te kiezen. Dit wordt verder in 'The 13th Caesar', 'Tiffauges' (een rustig, dreigend nummer, verwijzend naar het dorp dat hij terroriseerde), 'Tragic Kingdom' en 'Sweetest Maleficia' uitgewerkt.
Het volgende nummer is de eerste single van het album en heet 'Honey and Sulphur'. Het opent met een werkelijk magnifieke combinatie van drums (Martin Scarupka) en verdraaide gregoriaanse gezangen. Weer een snel en hard nummer, maar met een eigen feel, een duistere passie, die goed overkomt. Goede keuze voor de single.

Zieke geest
Intussen daalt de band steeds dieper af in de zieke, verknipte geest van Gilles De Rais, die wijn drinkt uit bekers gemaakt van bot, demonen oproept en zijn slachtoffers op allerlei manieren martelt, verkracht en vermoord. Dit doet hij aan het begin van 'Midnight Shadows Crawl to Darken Counsel with Life' kalmpjes uit de doeken. En ja hoor: in 'Darkness Incarnate' blijkt dat zijn slachtoffers voornamelijk kinderen zijn. Lekker actueel thema dus. In 'Ten Leagues Beneath Contempt' begint Gilles in elkaar te storten, in 'Godspeed on the Devil's Thunder' volgt zijn proces en in 'Corpseflower' neemt hij, zonder spijt of excuses, afscheid van de wereld.

Extra disc
Op de extra disc van de deluxe editie staat nog een aantal nummers die te maken hebben met het hoofdverhaal, maar die het niet gehaald hebben op het album. En terecht. 'Balsamic and Anathema' is een prachtige titel, maar het nummer is te makkelijk, met een drum-gitaarcombo die de eerste keer lekker klinkt, maar daarna heel snel verveelt. De extra disc is echt voor de fans, die geen genoeg krijgen van Cradle of Filth.

Prima plaat
Genoeg over het concept en over naar de uitwerking. De muziek zit goed in elkaar, de lyrics passen in het instrumentale geweld en het afwisselend stemgebruik van Dani werkt goed. De symfonische stukken en de gesproken tekst van Doug Bradley voegen enorm toe aan de sfeer. Het is een, op meerdere terreinen, hard album, maar als je daar doorheen kunt prikken, dan is het gewoon een prima plaat, met een enorm goed uitgewerkt concept.

Label: Roadrunner Releasedatum: 27 oktober 2008