CD/DVD: Linkin Park - Road To Revolution

Het is bijna traditie geworden voor Linkin Park om na een studio-album met een live-registratie op de proppen te komen zo lijkt het. Een ondersteunend feit van bovenstaande aanname is de cd/dvd-release van Road To Revolution die in de schaduw van het studio-album Minutes To Midnight uitkomt. Toch behoort dit live-festijn niet echt bij de Minute to Midnight-tour, maar is onderdeel van het jaarlijks terugkerend fenomeen "Projekt Revolution". Een festival dat vanaf 2002 door Linkin Park wordt verzorgd en een mix van verschillende genres bij elkaar brengt. Dit jaar bestond de line-up onder andere uit LP zelf, Jay-Z, Pendulum en N*E*R*D.

2008 was het jaar dat het festival voor het eerst buiten de VS trad en naar Duitsland en Engeland ging. De registratie hier bevat het optreden dat de band gaf in de Milton Keynes National Bowl in Engeland. Road To Revolution is een goede pastiche van de drie studio-albums van de heren en laat op de cd 18 tracks horen en op de dvd komt daar 'Wake 2.0' nog bij plus nog enkele hidden tracks. De aftrap van het concert bestaat uit een vet pompende bassbeat die overloopt in 'One Step Closer'. Qua energie en ruigheid zit het dus meteen snor. De oerschreeuwen van Chester Bennington komen lekker door, al laat hij bij de cleane vocals een enkele maal een steekje vallen tijdens het concert (zoals bij de start 'Breaking The Habit'). Na een relatief rockend begin is er halverwege tijd voor bezinning met onder meer 'The Little Things Give You Away' en 'Shadow Of The Day'.

De opbouw naar de apotheose zit goed in elkaar. Met 'Crawling', 'In The End' en 'What I've Done' wordt het gas harder in getrapt en wordt het publiek, dat in grote getalen op Milton Keynes aanwezig is, klaar gemaakt voor een knallend einde. Dat is namelijk het moment dat Jay-Z erbij gehaald wordt en er een korte impressie van Collision Course gegeven wordt. De combinatie van rap, crossover, en gitaargeweld zoals in 'Numb/Encore' blijft gewoonweg briljant en ook 'Jigga What/Faint' mag er wezen. De setlist wordt stevig afgesloten met 'Bleed It Out'. Op cd komt het concert prima over, maar de dvd levert nog wat meer sfeer. Zeker vanwege de hidden tracks 'Somewhere I Belong', 'Papercut' en 'Points of Authority'.

Sommigen zullen het geldklopperij van de band vinden om na elk studio-album een live-registratie in de platenbakken te smijten, maar feit blijft dat dit een degelijke release is met een gevarieerd overzicht die met de cd/dvd-combinatie de moeite waard is voor degenen die Linkin Park nog steeds kunnen waarderen.

Label: Warner Music Datum: 24 November 2008 Waardering: