DVD: Draadstaal

Toen de voormalige tv-zender Talpa op zoek was naar humoristisch programma, kwam er voor Dennis van de Ven en Jeroen van Koningsbrugge een droom uit. Het duo, dat al sinds de kleinkunstacademie goed bevriend is, maakte voor Talpa het satirische programma Nieuw Dier. Met het stopzetten van de uitzendingen van de zender stopte voor Van de Ven en Van Koningsbrugge ook hun geliefde programma. Gelukkig zag de VPRO brood in een voortzetting van Nieuw Dier, maar dan met een iets andere invulling en onder een andere naam: Draadstaal. De VPRO heeft het eerste seizoen van Draadstaal eind vorig jaar op dvd uitgebracht.

In tegenstelling tot Nieuw Dier is er in Draadstaal veel meer aandacht voor terugkerende typetjes. Waar Van de Ven en Van Koningsbrugge in hun eerdere programma al hun hersenspinsels inzetten om de kijker te vermaken, daar gebruiken ze in Draadstaal de vaste karakters om een satirische blik op het nieuws te geven. Veel van de typetjes zijn ook na het eerste seizoen gebleven, gewoon omdat ze hun kracht behouden en grappig blijven.

Waarschijnlijk één van de populairste duo's is het stel 'Fred en Ria Onderbuik'. Vooral Fred heeft over alles wel een mening, maar slaat de plank, door versprekingen of door gebrek aan kennis, meestal volledig mis. Terwijl hij denkt alles beter te weten, is het eigenlijk Ria die al aardappelschillend op de achtergrond vaak de verstandigste dingen zegt.

Een ander groot succes was 'Het Straatinterview', waarin de arme interviewer aflevering na aflevering dezelfde 'passant' tegenkomt, die het de interviewer onmogelijk maakt een goed vraaggesprek te houden. De 'passant' is in deze vergelijkbaar met het typetje dat op de meest gekke plekken de afloop van een boek, film of op handen zijnd huwelijksaanzoek komt verklappen.

Ook erg bekend en geïmiteerd op straat is 'Ruben', een spontane jongen uit het Noorden van het land, die op zoek is naar een gei... KAK!. Hij neemt steeds video's op om op internet een date mee te zoeken, maar faalt keer op keer bij het inspreken van een leuke boodschap. Tot slot is ook Sayid erg memorabel. Als geïntegreerde allochtoon blijft het moeilijk voor Sayid om alles te begrijpen. Hij heeft duizend-en-één baantjes en elke sketch eindigt met een treurige noot.

Als duo zijn Van de Ven en Van Koningsbrugge behoorlijk sterk, al zit de meest expliciete humor duidelijk bij Jeroen van Koningsbrugge. Dennis van de Ven moet het vooral hebben van de wat meer ingetogen karakters, waarbij de verbale grap niet eens altijd hoeft te overheersen. Waar Jeroen van Koningsbrugge over het algemeen domineert in scènes waar de twee allebei in voorkomen, is Dennis vaak zeer sterk wanneer hij alleen optreedt.

Het eerste seizoen van Draadstaal is nu dus op dvd verschenen. Erg leuk, want zo kun je alle afleveringen nog eens bekijken in een goede kwaliteit. Natuurlijk zijn de afleveringen ook terug te kijken op de site van de publieke omroep, maar deze release is wel een stuk aantrekkelijker. Daarnaast bevat de dvd een aantal grappige extraatjes, zoals een flink aantal bloopers en een paar niet uitgezonden scènes. Het gaat daarbij om sketches met reeds bestaande typetjes en niet om geheel nieuwe karakters. De bloopers zijn wel aardig, maar niet bijzonder hilarisch. Daarnaast bevat de box het allereerste filmpje dat Van der Geest en Van de Ven met elkaar opnamen: Jumbofobie uit 1997. Draadstaal is gewoon een heerlijk en hilarisch programma, waarbij de liefhebber de box zeker in huis moet halen.

Label: VPRO Releasedatum: eind 2008 Kijkwijzer:
Waardering serie: - Waardering extra's: