TV: Joris' Showroom

De ouderen onder ons kennen het programma vast nog wel van vroeger: Showroom. Een programma waarin excentrieke mensen werden gefilmd in hun dagelijkse leven. Jaren werd er met veel genot naar dit programma gekeken, maar uiteindelijk verdween het toch van de buis... tot 2008. De NCRV brengt een nieuwe versie van deze oude serie uit, onder de naam Joris' Showroom.


Mensen-mens
Met Joris Linssen heeft de NCRV een Úcht 'mensen-mens' in huis. Programma's als Taxi en Hello Goodbye draaien om de gewone mens en dat is precies de mens waar Linssen in ge´nteresseerd is. Niets BN'ers of BB'ers (Bekende Buitenlanders), gewoon mensen als jij en ik. Juist dÝe personen wil Linssen ook in zijn versie van het oude Showroom aan bod laten komen.

Inmiddels zijn er drie afleveringen geweest en er zijn al diverse unieke personen 'langs geweest'. Zo is er in de derde aflevering Super Zeeger, de Sokkenkoning van de Alblasserwaard. Hij rijdt met zijn 'SRV-wagen' rond van waaruit hij sokken en ondergoed verkoopt. Het mooie van deze man is dat hij uitstraalt dat hij tevreden is met zijn leven. Hij zegt ook zelf "ik hoef niet veel te verdienen", en precies deze zin kenmerkt zijn tevredenheid. Verder bezoekt Joris Berent-Jan. Primitief is wel het juiste woord bij deze man. Hij woont al meer dan 20 jaar in zijn auto, heeft geen behoefte aan sociale contacten en voelt zich volledig vrij in zijn leefwijze.

Het leuke van deze mensen is dat zij helemaal zichzelf zijn, er is niets gemaakt aan, niets geacteerd. Dit wordt ook onderschreven door de makers van het programma. Her en der moeten de gesprekken ondertiteld worden, omdat de kijkers anders ongetwijfeld het dialect niet kunnen volgen. De mens zoals hij is, in zijn of haar eigen omgeving, met zijn of haar leven. Dßt is wat het programma neerzet.


Vergelijking
Er kan misschien een kleine vergelijking gemaakt worden met Man Bijt Hond (MBH). Ook hier wordt de gewone mens ruimte geboden. Het verschil is echter dat bij Joris' Showroom deze personen met meer respect worden behandeld. In MBH worden de mensen toch vooral belachelijk gemaakt en is het respect niet altijd aanwezig. Het gaat er bij dat programma eerder om dat de kijkers even kunnen lachen, een vorm van leedvermaak. Joris slaagt er juist in om dit te vermijden en de mensen die hij ontmoet in alle eerlijkheid tegemoet te treden, zonder ze daarbij als karikaturen neer te zetten. Dit komt, volgens mij, zeker door de wijze waarop hij het programma in elkaar heeft gezet en door zijn eigen karakter. Zoals al eerder even aangehaald, Joris is een 'mensen-mens' met een oprechte belangstelling voor elk individu. Dat zie je aan alles in deze nieuwe versie van het programma. Een pluim voor Linssen is dan ook wel op zijn plaats, een veer omdat hij laat zien dat ons land heel veel mooie en kleurrijke mensen rijk is, zonder daarbij de echtheid van de mens uit het oog te verliezen.

Joris' Showroom mag zichzelf een waardig opvolger noemen van het oude format. Helemaal van deze tijd, met een fijne knipoog naar vroegere tijden. Voor de liefhebbers, de afleveringen kun je hier bekijken.


Zender: Nederland 1 - NCRV Gezien op: 9 december 2008 Waardering: