DVD: Arctic Tale

Het collectieve bewustzijn over de natuur is de laatste jaren via het medium film nogal vergroot. Films als 'March Of The Penguins' en 'Earth' waarschuwen de mensheid voor iets waar de meeste natuuractivisten al jaren hun gal over spuien. De staat waarin onze globe verkeert en het feit dat, als we zo doorgaan, het wel eens fout zou kunnen gaan. Naast deze bekendere documentaires is inmiddels ook Arctic Tale gelegd. Een film, mogelijk gemaakt door onder andere National Geographic, die het verhaal belicht van twee diersoorten die de "Arctic" als thuishaven hebben.

De docu laat delen van het leven zien van ijsbeer Nanu en walrus Seela. Vanaf hun geboorte tot aan de dag dat ze zo goed als volwassen zijn werden ze gevolgd door de toegewijde filmcrew van Adam Ravetch en Sarah Robertson. Maar liefst 15 jaar hebben de twee er in het totaal aan besteed om de twee hoofdrolspelers zo mooi in beeld te brengen. 800 uur aan ruw filmmateriaal is gereduceerd tot een prachtig gefilmde natuurdocumentaire van 86 minuten. De vertederende beelden van een klein, fluffig ijsbeertje doen het altijd goed, maar ook het michelinwalrusje Seela komt schattig uit de bus. De focus ligt ditmaal niet op de biologie zelf, maar op het onderliggende probleem dat het overleven voor deze dieren steeds moeilijker maakt.

De ijskappen smelten elke jaar weer meer en het leefgebied van zowel de walrus als de ijsbeer wordt verder teruggedrongen. Ijsbeer Nanu moet samen met broer en moeder grote afstanden afleggen om aan eten te zien te komen en het ritme van de seizoenen lijkt ook steeds meer roet in dat eten te gooien. Ook de walruskolonie van Seela moet grotere afstanden afleggen om te overleven. We zien de dieren door de jaren heen opgroeien en uiteindelijk volwassen en zelfstandig worden in een omgeving die steeds meer eisen aan hen stelt.

Queen Latifah is de verteller van het verhaal en zorgt voor een gezonde dosis lichte humor zodat de film niet te serieus en zwaar wordt. Dit is echter ook een nadeel, aangezien de grapjes en verhaaltjes wel erg "Disney" klinken van tijd tot tijd. Het resultaat is wat je op de hoes van de dvd vindt, een haast cartooneske weergave van serieuze problematiek. Voor kinderen is dit uiteraard dé manier om ze bij de wereld van het bedreigde dierenrijk te betrekken, maar voor pubers en ouderen kan het leiden tot bagatellisering. Als je het verhaal echter met een serieuze insteek bekijkt is het een erg goed opgezette film, waarin de tijd soms wel wat snel lijkt te gaan. Wanneer je vervolgens in de Extra's ziet hoeveel tijd en moeite het echter heeft gekost om de dieren te volgen en te filmen neem je je pet af voor de filmcrew die dit al die jaren in de vrieskou heeft opgenomen. Arctic Tale is dan ook op meerdere fronten een indrukwekkende uitgave, die wonderschone beelden naadloos vermengt met hedendaagse milieuproblematiek.

Label: National Geographic Releasedatum: November 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: