CD: The Smiths - The Sound Of...

Eerst stond deze uitgave te boek als 'Hang The DJ', maar hier waren sommigen het blijkbaar niet zo mee eens. Per ongeluk kwam er toch een advertentie onder die naam in Mojo Magazine terecht. Morrissey zelf heeft uiteindelijk maar voor de titel The Sound Of The Smiths gekozen. Na het zoveelste compilatie-album weet je het natuurlijk ook even niet meer. Een beetje frappant is het wel dat de teller van de band nu op vier studio-albums staat en maar liefst zeven verzamelcd's. De één nog uitgebreider dan de ander.

Nu is er dus The Sound Of The Smiths waarop de geschiedenis van de band op een dubbelaar in 45 tracks wordt verteld (in de Deluxe Edition). Als je alle tracks van de vier studio-albums optelt kom je niet eens aan dit aantal (het zijn er 41 in totaal). Dus uitgebreid kan je deze compilatie wel noemen. Nu bevat deze dubbel-cd uiteraard niet al het studiomateriaal maar is volgepompt met b-kantjes, rariteiten, outtakes en live-uitvoeringen van de populaire jaren tachtig band. De allerbekendste hits 'Bigmouth Strikes Again' en 'Panic' worden geflankeerd door de overige singles uit de grauwe tijden van Engeland onder Thatcher. Kleinere juweeltjes zorgen voor de glinsterende uitstraling van het totaalpakket. Liveversies van 'London', 'Handsome Devil' en 'Meat Is Murder', 7" en 12" versies van respectievelijk Barbarism Begins At Home' en 'How Soon Is Now' fleuren de "standaard"-verzameltracks op.

De echte fan zal er zijn hand niet voor omkeren, alles is al een keer eerder uitgegeven in een andere vorm dus veel toegevoegde waarde heeft dit album niet. Leuk als instapper, maar eigenlijk kan je net zo goed de vier studioalbums uit de graaibakken op de kop tikken om zo The Smiths iets puurder in je oren te krijgen. Een reünie zit er nog steeds niet in bij de heren. Morrissey eet naar eigen zeggen liever zijn eigen ballen op dan dat hij de band weer bij elkaar roept. Dus we moeten het maar weer met de zoveelste verzamelaar doen.

Tracklisting:

CD1
1. "Hand in Glove" (7" version)