CD: Fall Out Boy - Folie A Deux

2008 zal wel een moeilijk jaar geweest zijn voor vele Fall Out Boy fans. Sinds begin vorig jaar heeft emoposterboy Pete Wentz zijn hart namelijk aan Ashlee Simpson geschonken en vlak na de bruiloft in mei maakte het paar bekend dat ze een baby verwachten. Eind november was het stel een jochie (Bronx Mowgli Wentz) rijker. Bij een Hollywood-relatie kan je nog hopen dat het snel uitraakt, maar als er eenmaal kinderen geworpen worden, krijgt je droom van de poprockprins op het witte paard dan niet een flinke deuk? Voor veel gillende tienermeisjes zal het eerder een teleurstelling zijn geweest dan een welkome verrassing. Maar wellicht komen ze er met "Boycot Love, detox just to re-tox?" ('Disloyal Order of Water Buffaloes') nog uit.

Toch was er voor de fans nog goed nieuws. Er zijn uiteraard ook legio fans die muziek vooropstellen aan imago en gewoon op een nieuwe plaat en concertreeks zaten te wachten. Beide wensen kwamen afgelopen jaar in ieder geval uit. De plaat Folie à Deux ligt vanaf half december in de schappen. De titel refereert aan een ongebruikelijke psychische aandoening waarin een psychose tussen twee personen gedeeld of overgedragen wordt. Of het een cynische toespeling is over het overdraagbare karakter van teksten en muziek op fans of dat het een politieke referentie bevat naar het beleid van George W. (aangezien deze plaat eerst werd aangekondigd als een politiek statement) valt nog te bezien.

Muzikaal gezien drijft FoB niet ver van de bekende emo/poprock/high school-haven af, maar laat horen dat het nog steeds in staat is om pakkende en rollende melodieën te schrijven die de nummers versterken. Vooral de eerste single 'I Don't Care' is een heuse meezinger en ook het eerder vermelde 'Disloyal Order Of Water Buffaloes' ligt goed in het gehoor. Ook zijn de teksten van Wentz van hoger niveau dan de meeste emorockers. Toch blijven de standaardriffjes, het monotone stemgeluid van Stump en het gewhoohoo-gehalte roet in het eten gooien. De hoogtepunten worden door een grijze mix van middelmatigheid heen geslingerd waardoor het totaalgeluid niet al te spannend en verrassend is. Zelfs collaboraties met The Neptunes, Lil' Wayne, Blondie en Panic at the Disco veranderen hier niets aan. Het vijfde kindje van FoB is een 'lief' kind, nu maar hopen dat Bronx een spannender en mooier leven tegemoet gaat.

Label: Island Datum: December 2008 Waardering: