DVD: Silk

Met de donkere dagen voor Kerst vlak voor ons wordt het tijd voor een goede dramafilm. Silk doet een poging zo'n goede dramafilm te zijn. Met hoofdrollen voor Keira Knightley (Pirates of the Carribean, Atonement) en Michael Pitt (Murder by Numbers, Funny Games) is Silk goed om je tijdens die langere avonden te vermaken. Je moet wel van drama houden, want als er één aspect een rol speelt in deze boekverfilming is het wel drama. De bestseller van Alessandro Baricco vormt de basis waarop Silk gebaseerd is. Het verhaal draait om Hervé Joncours, een jonge man die het leger als enig toekomstperspectief ziet, en Hélène, een mooie lerares op een basisschool. De twee vinden elkaar en besluiten om samen gelukkig verder te leven.
In het Frankrijk van de negentiende eeuw waren er niet veel manieren om een welstandige burger te worden. Hervé besluit het leger in te gaan om op die manier voor brood op de plank te zorgen. Vlak voor zijn uitzending krijgt zijn leven een verrassende wending.

Een nieuwe kans
Een ondernemer in het dorpje waar Hervé en Hélène wonen besluit op een dag om de oude zijdemolen op te knappen, de burgermeester verklaart deze Baldabiou, Alfred Molina (Spider Man, The Hoax) voor gek maar geeft hem toestemming om zijn plan uit te voeren.
Na het opknappen van de oude molen bloeit de stad weer op en wordt het rijker dan ooit tevoren. Baldabiou wil zijde gaan verhandelen maar heeft hiervoor zijderupsen nodig die de perfecte zijde kunnen produceren. En dat is waar Hervé in het spel komt. Hij wordt door de ondernemer gevraagd om voor hem naar Japan te gaan om eitjes van de zijderups te kopen. Hervé wordt de vaste smokkelaar van Baldabiou en zij vormen een gouden team.
De eitjes blijken fantastisch te zijn en grote rijkdom valt ten deel aan Hervé en Hélène. Dankzij rijkdom koopt Hervé een schitterend huis met een flink stuk land voor Hélène en hem. Het geluk is volledig aan hun zijde en samen kunnen ze de hele wereld aan.

Zijdezacht
Hervé blijft voor Baldabiou op reis gaan naar het verre Oosten om daar nieuwe rupsen-eitjes te bemachtigen van de Japanse krijgsheren. Niet alleen raakt Hervé steeds verder verwijderd van huis en haard, ook zijn hart gaat rare sprongen maken. De liefde voor zijn vrouw lijkt af te nemen wanneer hij steeds vaker moet reizen en zijn Japanse minnares vaker ziet. Zelfs in gevaarlijke tijden gaat Hervé op zoek naar de perfecte eitjes voor Baldabiou om maar in de buurt te kunnen komen van zijn ultieme, zijdezachte, Japanse droom.
Wanneer Hervé terugkomt van een minder geslaagde trip, toont hij zich een weldoener door voor zijn geliefde Hélène een tuin aan te leggen. Deze tuin wordt precies zoals zij het in gedachten had en wordt door alle inwoners van de stad aangelegd, Hervé doet dit zodat de hele stad het niet aan voedsel zal ontbreken tijdens de winter.

Romantiek
Silk is een mooie romantische dramafilm over liefde en verdriet in het Frankrijk van de negentiende eeuw. Pitt en Knightley zetten twee mooie personages neer die het verhaal dragen en die ervoor zorgen dat je als kijker wordt meegenomen in de emoties. Het is een zware film die het verdient om op zo'n lange, donkere avond in je speler gestopt te worden. Pak er een mooi glas wijn bij en laat je meenemen naar de schitterende landschappen die tijdens Hervé's reizen voorbij komen. Als je jezelf er overheen kunt zetten je niet aan Micheal Pitt te storen dan is Silk zeker de moeite van het kijken waard.

Label: DFW Releasedatum: 3 november 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: n.v.t