Boek: J.K. Rowling - The Tales of Beedle the Bard

Het is inmiddels al weer even geleden dat het laatste deel van de Harry Potter-reeks uit is gekomen en het werd dus tijd dat J.K. Rowling met iets nieuws zou komen. Vanaf 4 december ligt The Tales of the Beedle Bard in de schappen, de Engelse versie dan wel te verstaan, want op een vertaling moeten we nog even wachten. De magische wereld waarin Harry en zijn vrienden leven wordt een klein beetje meer tentoongesteld met de bundeling van de vijf magische sprookjes van Beedle. Kennen wij in de dreuzelwereld de gebroeders Grimm en de sprookjes van Andersen, de tovenaarswereld heeft zijn eigen verhalen.

Vertaald door Hermione Granger
Het boekje bevat, zoals gezegd, een vijftal sprookjes geschreven door Beedle - de Grimm van de tovenaarswereld. De sprookjes zijn speciaal geschreven voor jonge tovernaars en heksen. Geheel in stijl met de Harry Potter-reeks wordt vanaf bladzijde één de wereld van de tovenarij in stand gehouden. De verhalen werden vanuit het rune-schrift vertaald door niemand minder dan Hermione Granger, de betweterige vriendin van Harry. J.K. Rowling slaagt er weer in om je vanaf het allereerste begin mee te nemen in de wereld van 'wizards' en 'witches'. Het boek is een afwisseling tussen de sprookjes en per sprookje een verklaring en uitleg van Professor Dumbledore (Perkamentus in het Nederlands). Na elk verhaal legt hij uit hoe dit sprookje zich door de eeuwen heen in de tovenaarswereld heeft ontwikkeld en wat de lessen zijn die eruit getrokken kunnen worden.

Al is het dan een niet al te dik boek, 109 pagina's, het is zeker de moeite waard. Je leest het in een uurtje uit, maar in dat ene uurtje waan je je wel weer meteen helemaal in Harry's wereld. Dat is wat Rowling altijd zo knap doet, ze weet een sfeer en wereld te scheppen waarbij je even helemaal uit je eigen omgeving wordt getrokken. Het mag dan niet het gebruikelijk 'dikke' werk zijn dat de Harry Potterboeken steeds waren, een leuke uitbreiding is het zeker. Als je het boekje gewoon als voortzetting van de tovenaarswereld ziet, zul je er echt plezier aan beleven.

Goede doel
Met de aanschaf van The Tales of Beedle the Bard steun je meteen een goed doel. De stichting Children's High Level Group krijgt de royalty's die het boek oplevert. Deze organisatie houdt zich bezig met het welzijn van kinderen overal ter wereld. Het zorgt voor de opvang van kinderen die door omstandigheden niet meer thuis kunnen wonen of geen ouders meer hebben. De stichting zoekt hierbij echter niet naar de aloude grote weeshuizen, maar juist naar kleinschalige, huiselijke opvang (een beetje zoals Harry Potter ook is opgevangen, al was zijn huiselijke sfeer niet echt warm te noemen bij zijn oom en tante). Een heel mooi doel om je royalty's aan over te dragen, lijkt me. En eerlijk is eerlijk: J.K. heeft het geld niet echt meer nodig. Haar Harry Potter-boeken hebben haar voldoende opgeleverd om als miljonair door het leven te gaan.

The Tales of Beedle the Bard is een leuk, klein boekje met mooie sprookjes. Hier en daar met een moralistische les erin, maar bovenal helemaal in de stijl van de magische wereld waarin Harry Potter zijn leven heeft doorgebracht. J.K. Rowling heeft met het verzamelen van deze vijf sprookjes de wereld van Harry weer een stukje dichterbij gebracht. Voor maar een paar euro heb je een aardig boekje, dat zeker onder de Potter-liefhebber gretig aftrek zal vinden. Laten we nu alleen nog hopen dat het ook snel in het Nederlands zal uitkomen, dan kan het zeker heel goed dienst doen als voorleesboekje voor het slapen gaan. Vooralsnog moeten we het even doen met de Engelse uitgave, iets minder geschikt dus voor jonge kinderen.

Uitgever: Bloomsbury ISBN: 9780747599876 Pagina's: 109