Theater: De Geheime Chocoladeletters Van De Sint

In de foyer van de Stadsgehoorzaal in Kampen staan plastic bekertjes limonade met een rietje. Druk aan het rietje zuigend staan veel kinderen (en ouders) te praten over Sinterklaas. In de theaterzaal is het feestje al gestart. Door de paden en op de trappen van de roodbeklede zaal lopen, rennen en springen Zwarte Pieten door de ruimte. Over enkele ogenblikken begint de theatervoorstelling Ron Boszhard Presenteert: De Geheime Chocoladeletters Van De Sint.

Ron Boszhard met Sinterklaas

De gordijnen gaan open en dertien Pieten springen en dansen op het nummer 'We Doen Alleen Aan Sinterklaas'. Als de tekst er in komt, verschijnt Ron Boszhard ten tonele. Andere feesten doen er niet toe, alleen het Sinterklaasfeest. Na het nummer volgt een eerste moment van interactie. Ron loopt de zaal in om vragen voor de Sint te verzamelen. Een klein blond meisje dat zich verlegen voorstelt als Ilse, wil graag weten of Sinterklaas ooit waterpokken heeft gehad. Natuurlijk wordt hier hartelijk om gelachen en de Schrijfpiet noteert de vraag, zodat er zo meteen antwoord op gegeven kan worden. Na nog een paar vragen komt Ron met een vraag, waarop ieder kind een antwoord paraat heeft. “Wat willen jullie krijgen van Sinterklaas?”. Zowel kinderen als ouders roepen naar Ron. Wensen van een wit paard tot een Nintendo Wii komen voorbij. Ook Ron heeft nog suggesties: “Mijn broertje zoekt nog een vriend en zoals jullie in de bladen hebben kunnen lezen, zoek ik een nieuwe vrouw”. Vrijwel direct start het nummer 'Dat Heeft De Sint Toch Niet?'. Ron motiveert de zowel de volwassenen als de kinderen om mee te doen en zo zwaait de hele zaal naar de Danspieten en Boszhard.

Speurpiet rent het toneel op, zoekend naar een envelop. Sinterklaas is ergens, maar niemand weet waar! Door middel van opdrachten in de vorm van een liedje zingen of een Sinterquiz kan er een (chocolade)letter verdiend worden. Alle letters vormen een woord en als dat woord geraden is, kan de goedheiligman pas komen.
Vrijwel de gehele show draait om de letters. Tussen de opdrachten door wordt er een nummer gezongen van de CD 'We Doen Alleen Aan Sinterklaas' van Ron Boszhard. Het zijn makkelijke nummers die snel blijven hangen. Binnen de kortste keren zingen ouders, opa’s en oma’s mee met Ron en de Pieten.

"Waar is de Sint te vinden?"

De interactie met het publiek is fantastisch. Kinderen schreeuwen de longen uit hun lijf op vragen van Ron en de volwassenen zingen uit volle borst mee met Sinterklaasliedjes. Een geweldig moment vindt plaats tijdens het nummer 'Sinterklaas, hallo'. Sinterklaas heeft de opdracht gegeven dat iedereen een nieuw liedje én een dansje moet instuderen. Binnen de kortste keren zong iedereen mee met het nummer en de handen gingen vrolijk de lucht in. Alle vijf de letters van het woord "hallo" worden uitgebeeld, maar niet door iedereen. Twee dames van in de 40 blijven star in de roodfluwelen stoelen zitten. Ron merkt dit op en laat de dames voor de hele zaal het dansje nog eens doen.

Ron doet de danspasjes voor aan de zaal

Na nog een paar opdrachten en liedjes komt dan eindelijk de Sint. Het dansje wordt door iedereen herhaald en het publiek gaat uit zijn dak. Als de goedheiligman in de grote gouden stoel gaat zitten, sturen de Pieten alle kinderen naar het podium. Ron probeert de kinderen die bang zijn voor de Sint te motiveren om toch even te gaan. "Sinterklaas is in het echt niet zo eng hoor". Sinterklaas antwoordt zeer scherp: “Jij valt ook wel mee hoor, Ron”.
De vragen mogen gesteld worden. Een kleine jongen vraagt om Lego Technic. Sinterklaas zet de ouders flink voor het blok. “Nou, ik heb nu geen cadeautjes voor je mee. We leveren alles op 5 december af, dan krijg je je Lego”. Boszhard voegt nog toe: “Dan krijg je dat van de Sint!”. Nerveus gelach komt uit de zaal. Ook de jongen van de Nintendo Wii vraagt de spelcomputer aan de Sint. Ron: “Die krijg je ook gewoon van de Sint”.
Een groot applaus volgt als de Sint de zaal uit loopt. Boszhard sluit de voorstelling af. “Een ongelofelijk Sinterklaasfeest gewenst!”

"Sint,mag ik een Wii?"

Ron Boszhard legt in een interview met FOK! uit waarom de show aanslaat bij jong en oud. “Ik vind het belangrijk dat als ik naar het theater ga met mijn kinderen, er ook iets voor mij te doen is. Toch iets van interactie met de mensen. En dat maakt deze show zo leuk; elke voorstelling is toch weer anders. Bijvoorbeeld die van vanmiddag; er waren volwassenen die niet met de dans meededen. Ja, die pak je dan. Of in een eerdere voorstelling, waar twee kale mannen zaten. Die liet ik op de schoot van Sinterklaas zitten en beiden vroegen ze om haar. Elke show is anders.”.

In de gang staan enkele vaders nog met hun kinderen te dansen op Sinterklaasmuziek die uit de boxen knalt. De glimlach bij de vaders lijkt groter dan die van de kinderen als de Sint en de zijn Pieten nog even in de foyer langs komen voor een fotomoment. “Kom, snel naar de Sint!”. Een vader snelwandelt met zijn dochter op de schouders, zijn vrouw aan de hand meesleurend naar de goedheiligman. Hij moet en zal op de foto met hem. Er worden veel foto’s gemaakt van de kinderen die bij de Sint staan. Een moeder van twee dochters schiet snel een plaatje en tikt een lange man met warrig haar snel aan. Met een grote glimlach op het gezicht vraagt ze: “Meneer, kunt u een foto maken van mij met Sinterklaas?”

De laatste voorstelling van Ron Boszhard Presenteert: De Geheime Chocoladeletters Van De Sint is op 3 december te zien in Cuijk.
De CD We doen alleen aan Sinterklaas is nu in de winkels te koop.

Productie: Ron Boszhard i.s.m. Impresaraat Ruud de Graaf en TROS