CD: X-Press 2 - Raise Your Hands The Greatest Hits

Wat krijg je als je de Britse goeroes Darren Rock, Darren House en Ashley Beedle, een lading epische house en oldskool partytechno platen bij elkaar zet? X-Press 2. Deze heren hebben ondertussen al 15 jaar ervaring in de dancescene, en nog zijn ze er niet weg te slaan, ze hebben zelfs ter gelegenheid van hun 15 jaar deze Raise your hands: The greatest hits uit gebracht.

Vanaf het moment in 1993 dat deze heren met'Muzik X-Press' en 'London Xpress' uitkwamen op het Junior-label domineren ze de internationale dansvloeren. 1993 ligt dan al wel weer flink in het verleden, maar de heren weten nog als geen ander de club op zijn kop te zetten. Een track van X-press 2 heeft altijd wat speciaals. Of het nou een loeiende sirene is, een fluitende stoomtrein of een vette acidloop, er zit altijd wat in de plaat. Dit zorgt er ook voor dat de tracks van de heren ook mateloos populair zijn bij hun collega's.

Het album is een grote reis terug in de tijd. Zo maakt het trio niet alleen gebruik van hun oldskool househits, maar ook van popachtige vocals. Hierbij moet je dan denken aan de tracks 'Lazy' uit 2002 met David Byrne en 'Kill 100' met vocals van Rob Harvey. Natuurlijk zijn de klassiekers 'Londen Xpress' en 'Muzik Xpress' niet weg te denken uit deze tracklist, maar vergis je niet, het is niet allemaal terug in de tijd. Het nummer 'Fire' is dan ook niet zo oldskool als de rest op de lijst. Dit nummer was in eerste instantie voor een bekende rapper gemaakt, deze werd echter niet gebruikt. Maar op de plank laten liggen was voor de heren geen optie, ze gebruikten hem in hun live-sets en het bleek een groot succes. Nu staat 'Fire' ft. Africa Bambaataa op de tracklist van dit album.

Deze cd is een trip down memory lane. Zet het volume dan ook lekker hard aan en ga zelf ook even terug in de tijd. Absoluut een fraaie en tijdloze cd met een heerlijk stukje house-geschiedenis.

Label: Skint Datum: Juli 2008 Waardering: