Digital: Sandisk Sansa Fuze

Deze week kun je op FOK! kans maken op één van de tien Sandisk Sansa Fuze mp3-spelers die we weggeven. Maar is het apparaatje de moeite van het winnen wel waard? Tegenwoordig kun je kiezen uit honderden mp3-spelers met allerlei verschillende eigenschappen en prijzen. Wat onderscheid deze speler dan van al die andere die hetzelfde kunnen? De Sandisk Sansa Fuze is echter niet op alle fronten vergelijkbaar met het gros dat in de winkel ligt. Vandaar dat we de Sandisk Sansa Fuze even nader onder de loep nemen.

Het eerste dat opvalt als je de Sansa Fuze in huis haalt, is de kleine verpakking. In de winkel moet je toch rond de 100 euro neerleggen voor het kleine technische apparaatje, maar qua verpakking is het er niet aan af te zien. Het tekent wel gelijk de intenties van Sandisk. Met zo weinig mogelijk poespas en zonder al te veel ruimte in te nemen voorzien ze je van alles wat je nodig hebt. Naast de speler vind je in de verpakking oordopjes, een cd'tje en wat papiertjes over accessoires en garantie. Daarnaast bevat het doosje een beschermhoesje. Het eerste dat opvalt aan de speler zelf, is het mooie design. De geringe afmetingen en de mooie glimmende behuizing maken de speler tot een luxe-artikel. Daarnaast valt gelijk de mooie draaiknop (met blauwe verlichting) op, waarmee je de speler bedient.

Qua bediening is de Sansa Fuze erg makkelijk in het gebruik, al is de speler niet direct intuïtief te bedienen. Om een titel uit een rij te selecteren draai je namelijk aan de grote knop, terwijl je geneigd bent om op de knop naar beneden te drukken. Na een paar minuten gebruik is het bedienen echter kinderspel, dus je kunt de gebruiksaanwijzing ogenschijnlijk laten liggen. Ook qua aansluiten op de computer is de speler makkelijk te gebruiken. Met de meegeleverde usb-kabel -de Sansa Fuze accepteert geen gewone usb-aansluiting- sluit je de speler snel aan op de computer, welke de Sansa Fuze herkent als externe harde schijf. Je zou dus denken dat je in Windows gewoon alle bestanden naar het geheugen kunt slepen, maar dat is niet helemaal waar. Gewone mp3's kun je wel zonder problemen overzetten naar de speler, maar video's en foto's moet je eerst door de speciale Sansa-convertor halen om ze af te kunnen spelen. En daar is dus alsnog de gebruiksaanwijzing nodig. De convertor kun je gratis downloaden en wordt jammer genoeg niet meegeleverd op het mini-cd'tje uit de verpakking. Het programma is snel geïnstalleerd en lijkt makkelijk te gebruiken; jammer genoeg heeft de software wel wat moeite met grotere filmpjes en afwijkende videobestanden, waardoor niet alles zo maar even omgezet kan worden. Het siert de Sansa Fuze dan ook niet helemaal dat het niet wat meer compatibel is qua videosoorten. Toch is na een beetje gepruts elk bestand om te zetten en de beeldkwaliteit is bijzonder goed; het blijft natuurlijk wel een klein schermpje (1,9 inch). Ook de geluidskwaliteit is bijzonder goed; de meegeleverde oordopjes zijn weliswaar niet de beste, maar weten zeker indruk te maken.

De ingebouwde batterij is op te laden met behulp van de usb-kabel, maar er wordt verder geen oplader voor het stroomnet meegeleverd. Deze is wel los aan te schaffen. De kabel wordt aan de onderzijde aangesloten op de Sansa Fuze, direct naast de plug-in voor de oordopjes. Hierdoor kun je de usb-kabel alleen losmaken als je eerst de oordopjes los maakt, een beetje jammer. Overigens gaat de batterij behoorlijk lang mee. Zonder het scherm de hele tijd aan te houden gaat de batterij makkelijk een dag mee; mét scherm zit je na een uur of vier zonder stroom. De Sansa Fuze heeft een intern geheugen van naar keuze twee, vier of acht gigabyte en is middels een microSD-kaart eenvoudig uit te breiden tot maximaal 32 gigabyte. Het geheugenslot zit aan de zijkant; op zich makkelijk om er een kaartje in te doen, maar niet helemaal afgesloten voor vocht en stof. Ook bevat de Sansa Fuze een digitale FM-radio. De ontvangst is redelijk en de speler biedt de mogelijkheid om tot 40 zenders op te slaan; helaas kun je de frequenties geen naam meegeven. Tot slot kun je met de Sansa Fuze ook nog eens gesprekken opnemen met de ingebouwde microfoon.

De Sansa Fuze is bijzonder veelzijdig, compleet en ziet er geweldig uit. De bediening is eenvoudig, maar je moet er wel even aan wennen. Zowel de beeld- als geluidskwaliteit is bovengemiddeld, maar het is bij sommige bestandsformaten wel een erg gepriegel om ze te converteren voor de Sansa Fuze.

Fabrikant: Sandisk Prijs: 79,95 (2GB) tot 129,95 (8GB)

Wil jij de Sansa Fuze winnen? Doe dan mee met de prijsvraag op de Frontpage, het forum of de weblog!