Boek: Forensisch Onderzoek voor Dummies

We hebben het allemaal wel eens gezien. Het lijk van een onbekende wordt gevonden, de lijkschouwarts schat het tijdstip van overlijden in aan de hand van de lichaamstemperatuur. Eventueel weet hij ook nog wat te vertellen over de mogelijke doodsoorzaak. Gespecialiseerde rechercheurs speuren nog wat verder en verzamelen cruciaal bewijs. In het lab snorren de apparaten nog even door, de printer komt uit stand-by terwijl de gcms (gaschromatograaf met massa-spectrometer) net pas het monster heeft ontvangen. Een ander lab levert zo mogelijk nog sneller de resultaten van het DNA-onderzoek en de vingerafdrukken wijzen de onderzoekers naar een aantal onopgeloste misdaden en de mogelijke identiteit van het slachtoffer. Een scenario dat uitstekend kan passen in één van de vele series over politiespeurwerk, al dan niet toegespitst op het forensisch onderzoek.

Maar zoals zo vaak liegt de televisie ons weer voor. Onderzoeken en verwerken van het materiaal kost tijd, veel tijd. Maar ook het onderzoek op de 'crimescene' is van belang. Volgens het principe van Locard kunnen gevonden vezels en andere materialen een verhaal vertellen over de herkomst van de dader. Maar vergeet de vingerafdrukken niet, mogelijk zelfs onzichtbaar, maar toch aanwezig. Als je je altijd al hebt geïnteresseerd voor dit soort zaken, dan is Forensisch Onderzoek voor Dummies mogelijk zeer interessant voor jou.

Het boek is geschreven door Douglas P. Lyle en vertaald door Angie Souren. De auteur heeft intussen meerdere non-fictie werken over forensische vraagstukken geschreven, maar heeft ook nog een tweetal thrillers geschreven. Maar daarnaast werkt hij ook als consultant voor een flink aantal televisieseries waaronder CSI Miami, Diagnosis Murder en House. Het origineel in 2004 verschenen Forensic for Dummies heeft de 'Macavity Award 2005 Best Non-Fiction' gewonnen en was tevens genomineerd voor de 'Edgar Award 2005'.

Het boek is duidelijk en helder. Het is opgedeeld in verschillende delen welke weer zijn opgedeeld in hoofdstukken. Het eerste deel gaat dieper in op de taakverdeling op de vindplaats en wie wat allemaal doet. Het tweede deel legt uit hoe bewijsmateriaal wordt opgespoord. In het derde deel wordt het lijk verder onderzocht, wat kan deze ons nog allemaal vertellen. In het vierde deel komen de laboratoria voorbij waarin al het bewijsmateriaal wordt onderzocht. Als laatste vinden we de tientallen, zoals altijd in de Dummies-boeken. We zien hier onder andere tien voorbeelden waar Hollywood bijna altijd de fout in gaat.

Het resultaat is een interessant boek voor de liefhebber. Het is erg fijn dat er ook aandacht is besteed aan het Nederlandse forensisch onderzoek. Zo wordt de Nederlandse tegenhanger van AFIS (Automatic Finger Identification System) ook vermeld. Het gaat hier om HAVANK (Het Automatische Vinger Afdrukkensysteem Nederlandse Kollektie). Het is wel jammer dat de tweede vermelding niet wordt genoemd. HAVANK was ook het pseudoniem van H.F. van de Kallen, een zeer bekende Nederlandse detective schrijver. Maar laat dit 'minpuntje' je niet tegenhouden, hooguit de prijs. Het boek is nu niet direct goedkoop te noemen en de kans dat je na het lezen een geoefend forensisch onderzoeker zult zijn is klein. En de vers opgedane kennis gebruiken voor het afkraken van series zal je waarschijnlijk niet in dank afgenomen worden.

Uitgever: Pearson Education ISBN: 9789043014939 Pagina's: 380