Boek: John Barnes - Moeder der stormen

In 2028 lanceert de VN een grote aanval op een Siberische lanceerinstallatie in de Noordelijke IJszee. Maar, een flink aantal raketten schoten door en boorde een enorme voorraad methaan-clathraat aan welke prompt ontsnapt. Aangezien het methaangas een belangrijke veroorzaker van klimaatverandering is, besluit men het in brand te zetten. Maar de hitte van het brandend gas doet ook niet veel goeds, de bovenste luchtlagen warmen op en er ontstaat een enorme orkaan. Eén die niet van ophouden weet en tevens een enorm verwoestend karakter blijkt te hebben. Verschillende partijen proberen op hun eigen manier de situatie weer tot bedaren te brengen. Multimiljardair John Klieg besluit om in Siberië een lanceerinstallatie te bouwen, temeer omdat hij berekend heeft dat andere lanceerinstallaties het zullen begeven onder de storm. Zo zal hij een alleenheerser wat betreft lanceringen worden. De astronaut Louie Tynan krijgt de mogelijkheid om zichzelf met een serie supercomputers te verbinden en bedenkt een andere oplossing, een ijskomeet kan de aarde afkoelen. Lijdende voorwerpen op de aarde zelf zijn er uiteraard ook. Jesse Callare, het jongere broertje van de presidentiële voorlichter Diogenes Callare, ontmoet Mary Ann Waterhouse, beter bekend als Synthi Venture, een passioneel verslaggeefster wiens gevoelens de kijkers rechtstreeks kunnen beleven. Zal de mensheid het overleven en blijft er genoeg land over om op te kunnen leven?

John Barnes is in 1957 geboren in Amerika en is fulltime schrijver. Drie boeken van zijn hand zijn genomineerd geweest voor een Nebula Award, één boek daarvan is zelfs ook genomineerd geweest voor een Hugo Award. Dat boek was Mother of Storms, juist; Moeder der Stormen. John Barnes schrijft graag in thema's. Zo schreef hij bijvoorbeeld vier verschillende verhalen in de serie 'Thousand Cultures', het gaat hierbij over de effecten van globalisatie in geïsoleerde culturen. Uiteraard wordt er dan ook een flinke dosis kritiek verweven in het verhaal.

Moeder der Stormen bevat naast een flinke hoeveelheid rampen ook een flinke hoeveelheid Science Fiction. Maar ook een flinke dosis kritiek op de hedendaagse maatschappij komt voorbij. Zo is Amerika in het verleden vleugellam geslagen door een terroristische aanslag en is Europa een redelijk racistisch continent geworden welke zelfs immigranten wegstuurt, ook al leefden ze al lang en gelukkig in Europa. Daarnaast staat de VN als een grootmacht recht tegenover Amerika. De science fiction komt dan weer naar voren in het kunnen opnemen en beleven van iemands gevoelens. Zo is Synthi Venture een populaire ster op het wereldwijd te ontvangen Passionnet. Naast het rapporteren van nieuws en feiten houd ze ook flinke gepassioneerde vrijpartijen met haar nieuwscollega's en ook die zijn uiteraard op te vangen. Een zeer populair tijdsverdrijf uiteraard. Moeder der Stormen is een stevig en degelijk onderbouwd boek wat betreft het milieuaspect. De auteur heeft er goed voor gezorgd dat hij daar maar weinig van heeft laten liggen. Uiteraard wel jammer dat Nederland slechts globaal in een regel wordt genoemd, tenslotte heeft ons landje heel wat ervaring met watergevechten. Maar het is dan ook een verhaal dat geschreven is door een Amerikaan. Toch is het een vermakelijk verhaal, daarnaast biedt het je ook een stuk extra kennis aan over de risico's van wat er allemaal mis kan gaan. Het verhaal stamt uit 1995 en is nu opnieuw uitgebracht als een paperback. 2028 is nu 13 jaar dichterbij maar het blijft een toekomstvisie.

Uitgever: Uitgeverij Luitingh ISBN: 9789024528387 Pagina's: 528