Boek: John Searles - Gestolen Tijd

Philip Chase moet noodgedwongen, na een val uit het raam, weer bij zijn moeder intrekken. Charlene, Philip's moeder, is altijd blijven hangen in het verdriet over de dood van haar jongste zoon Ronnie. Deze stierf vijf jaar eerder. Dit zijn voor Philip niet de meest ideale omstandigheden om bij haar in te trekken, maar hij ziet geen andere optie. Toch loopt het al snel hoog op en zijn de ruzies meer regelmaat dan uitzondering. Wanneer opeens Ronnie's highschool-vriendinnetje, Melissa, op de stoep staat en vertelt zwanger te zijn van Ronnie, neemt het verhaal een bizarre wending. Ronnie is immers in hun beleving al jaren dood.

Families
Bovenstaand verhaal vormt in het kort de basis voor het boek Gestolen Tijd van de auteur John Searles. Een bizar verhaal dat door de schrijver op mooie, emotionele wijze wordt verteld. Hij weet elk personage diepgang te geven en van ieder de gevoelige kanten bloot te leggen. Hij schets een beeld van twee families en hun bijbehorende familieproblemen. Aan de ene kant staat de familie Chase: Charlene, Philip en de overleden Ronnie. Aan de andere kant zien we de familie Moody: moeder Margaret, vader en dominee Joseph en dochters Melissa en Stacy (een tweeling). Beide gezinnen worstelen op hun manier met het ongeluk dat Ronnie het leven kostte.

Waar Searles heel goed in is geslaagd is om een boek te schrijven dat neigt naar een roman, maar langzaam steeds meer thrillervormen aanneemt. Het maakt het een interessante ervaring om te lezen. Zeker een aanrader in het toch al overbevolkte thriller-segment. Searles verdient het om gelezen te worden.

Naast zijn werk als schrijver is John Searles redacteur van de Amerikaanse Cosmopolitan. Hier is hij verantwoordelijk voor de boekrecensies (hoe gewaagd om zélf boeken te schrijven en tegelijkertijd die van anderen te bekritiseren). Inmiddels zijn van zijn boek Gestolen Tijd de filmrechten verkocht aan de makers van 'Lost in Translation'. Afwachten dus tot deze verschijnt.

Uitgever: De Boekerij ISBN: 9789022550649 Pagina's: 352