CD: Rowwen Heze - Saus

Rowwen Hèze is in de Nederlandse popmuziek geen onbekend verschijnsel. Deze dialectband is afkomstig uit het Limburgse plaatsje America en timmert al sinds 1985 aan de weg. In 2008 startte deze band een nieuwe theatertour genaamd Saus. Uiteraard zijn van deze optredens ook opnamen gemaakt, het resultaat is de nieuwe cd met dezelfde naam. De titel, Saus, kent meteen meerdere ladingen welke al snel duidelijk worden na de opener, 'Welcome In The Saus'.

De echte opener is het zachte zoete liedje 'Dag Geluk', afkomstig van het vorige studioalbum Rodus & Lucius. '50 Joar' sluit hier naadloos op aan. Uiteraard heeft Jack Poels de tekst wel aangepast, in plaats van "bijna vieftig jaor" is het nu "meer als vieftig jaor" geworden. Na dit lekker vlotte nummer volgt de klassieker 'Heilige Anthonius', een filosofisch liedje met een sterke, goed mee te zingen, conclusie. Nog zo'n geschikte meezinger is ' 't Roeie Klied', je waant je even in Tirol terwijl je je afvraagt of je ook mee moet jodelen.

Terwijl het applaus net is verstomd, stroomt de melancholie weer rijkelijk met 'Vur Altied Is Vurbeej', een duet met Linda Smeets, één van de zes gastmuzikanten. Dit is tevens de eerste single van het album. 'Same Met Ow' is dan weer een lied dat net als 'Heilige Anthonius' afkomstig is van het album Water, lucht en liefde uit 1997. Wederom weten de heren de gevoelige snaar te raken. Met 'Kilomeaters' komt het tempo stevig terug, om vervolgens weer wat af te nemen voor wederom een dosis accordeon met melancholie. 'De Moan' van het in 1991 verschenen album Boem laat zich daarna opvolgen door het in 1994 verschenen b-kantje 'Que Paso'.

De trailer voor de nieuwe cd en dvd

Een stuk bekender is dan weer 'Auto, Vliegtuug' hoewel deze single nooit hoger is gekomen dan de tweede plaats in de tipparade. Vreemd. Dat de muziek van Rowwen Hèze eigenlijk een mix van Folk, Tex-Mex, Fanfare en Polka is, moet bekend zijn. 'Shannon Song' is een mooi voorbeeld van een nummer waarbij de Ierse invloeden die de band gebruikt naar voren komen. 'November' is het volgende ideale en gevoelige liedje, afkomstig van het in 2000 verschenen album Vandaag. Maar denk er nog even niet aan om te stoppen met luisteren. Een stevig applaus kondigt het volgende rondje aan, 'Bestel Mar' geeft het publiek eindelijk de kans om zich goed te laten horen. Met 'De Peel In Brand' keert de band nog even terug naar de beginjaren, 1987. Dat er naast een begin ook een eind aan moet komen wordt weer eens duidelijk gemaakt met 'De Neus Umhoeg'. Maar het echte einde komt uiteraard met de enige echte afsluiter, waarin weer eens duidelijk wordt dat het slechts een kwestie van geduld is totdat heel Holland Limburgs lult.

Saus is een heerlijke mix zoals alleen gemaakt kan worden door Rowwen Hèze. We vinden bijvoorbeeld het lekkere tempo weer terug in de diverse tex-mex-achtige nummers. Maar daarnaast heeft de band heeft ook een stevig repertoire aan mooie luisterliedjes met een flinke dosis melancholie. En dat is toch het type muziek wat op Saus de boventoon voert. Maar niet gevreesd, dit is geen geval van overdaad schaadt. Saus is mooi en vol van smaak, alles wat je van een theateroptreden verwacht vind je ook terug. De geluidskwaliteit van deze live-cd is uitstekend dus je kunt gerust de volumeknop wat hoger draaien om ook de buren mee te laten genieten. Heb je liever beeld, dan moet je wachten tot 7 november. Niet alleen beginnen dan de slotconcerten van 2008 in America, ook komt op die dag de dvd van Saus uit.

Label: RHAMB Releasedatum: 3 oktober 2008