DVD: Miss Pettigrew's Finest Hour

Een beetje verwarrend is het wel: Miss Pettigrew's Finest Hour is ook nog bekend onder de titel Miss Pettigrew Lives For A Day. Als je er in de media zo over leest, lijkt het net of je te maken hebt met een eerste en een tweede deel. Het gaat hier echter om één en dezelfde film. De release die FOK! ter beschikking gesteld werd, heeft op de cover Miss Pettigrew's Finest Hour staan en dus gaan we gemakshalve maar even van die titel uit. Maar waar hebben we eigenlijk mee te maken? Wie is Miss Pettigrew en waarom is het haar 'finest hour'? Alleen het kijken van de dvd kan hier antwoord op geven.

Terug in de tijd
De film speelt zich af vlak voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. Miss Guinevere Pettigrew (Frances McDormand) is een niet al te jonge gouvernante die niet bijster goed is in haar werk. Ze verliest de ene na de andere baan. En daar start dan ook het verhaal. Miss Pettigrew is wederom haar baan kwijt en zal, om te kunnen 'overleven' op zoek moeten naar ander werk. Via via heeft ze vernomen dat Mrs. Lafosse (Amy Adams) een gouvernante nodig heeft en hier ziet Miss Pettigrew haar kans schoon om weer aan de bak te komen.

Bij aankomst blijkt Mrs. Lafosse een wel heel jonge vrouw te zijn, en daarnaast niet geheel onaantrekkelijk. Dit overrompelt Miss Pettigrew enigszins. De verwarring neemt nog verder toe wanneer Mrs. Lafosse denkt dat Pettigrew voor de functie van 'social secretary' komt. Om er nog een schepje bovenop te doen wordt haar gevraagd om Philip uit bed te halen. Miss Pettigrew neemt aan dat het hier om Mrs. Lafosse's kind gaat, maar niets blijkt minder waar. In bed ligt één van de minnaars van haar werkgeefster. Het is het begin van een opmerkelijke dag waarin Miss Pettigrew kennis maakt met de crème de la crème uit het leven van haar baas. Dit is wel een heel ander leven dan dat van gouvernante, zo ontdekt ze al snel.

Rom-kom
Miss Pettigrew's Finest Hour is een typische rom-kom en alles bij elkaar is het best een vermakelijk film. De manier waarop de vooroorlogse glamourwereld in beeld wordt gebracht is erg fraai en sfeervol. Beide hoofdrolspeelsters zetten een sterke performance neer en zij dragen hiermee het verhaal. Dat is maar goed ook, want het verhaal an sich is vrij oppervlakkig en moet het niet hebben van diepgaande plots en verhaallijnen.
Er komen, naast de twee dames in de hoofdrollen, diverse mannen voorbij, in rollen van minnaars die onder andere worden gespeeld door Mark Strong (nachtclubeigenaar Nick), Tom Payne (Philip, rijke zoon van een musicalproducent) en Lee Pace (Michael, een arme pianist). Zij weten stuk voor stuk even het hart van Mrs. Lafosse voor zich te winnen, maar wie zal de uiteindelijke winnaar van dit drietal worden en haar voorgoed voor zich weten te strikken?

De release op dvd is, zoals we gewend zijn van RCV, kaal. Er staat niets meer en niets minder op dan de film en een enkele trailer ter promotie. Altijd wel jammer, maar zo kennen we RCV nu eenmaal. De film moet bij hun releases kennelijk de hele uitgave dragen, en daarnaast helpt de lage prijs dan ook mee. Miss Pettigrew's Finest Hour doet dat in dit geval wel aardig. Geen hoogstaande 'must-have', maar zeker ook geen afknapper. Een zondagmiddag over? Dan is deze film een goede optie. Gewoon even lekker wegdromen in een verhaal over liefde, minnaars, glamourfeesten en glitterjurken.

Label: RCV Releasedatum: 15 oktober 2008 Kijkwijzer:
Waardering Film: Waardering extra's: n.v.t.