Boek: Gisa Kloenne - Onder het ijs

Judith Krieger krijgt van een oude schoolvriend de vraag of ze zich kan verdiepen in de verdwijning van een gezamenlijke vriendin. Met een dosis tegenzin start Judith het onderzoek, ze staat nog steeds op non-actief en vindt dat ze het aan Charlotte verplicht is. Manfred, intussen niet meer werkzaam bij de moordbrigade, krijgt de opdracht om op zoek te gaan naar een vermiste jongen. Johny Röbel, veertien jaar oud, is verdwenen op een Indianenkamp. Tijdens de speurtocht in het bos vinden ze wel het afgesneden oor van de hond van Johny. Terwijl het onderzoek langzaam iets meer lijkt te worden voor Judith's afdeling, de moordbrigade, vertrekt zij naar Canada. Langzaam maar zeker vordert haar onderzoek en komt ze op het spoort van Charlotte. Maar veel tijd heeft ze niet, ze wordt maandag weer op haar werk in Keulen verwacht.

Gisa Klönne debuteerde in 2007 in Nederland met En het woud zwijgt. In Duitsland debuteerde ze daarmee in 2005. Het boek Onder het ijs verscheen in Duitsland al in 2006. Dit jaar verscheen daar zelfs haar derde boek, Nacht ohne schatten. Wanneer dit boek vertaald wordt in het Nederlands is nog niet bekend. Naast het schrijven van literaire thrillers schrijft ze ook veel korte verhalen, vaak gebundeld met andere "krimi"schrijvers.

Met Onder het ijs laat Gisa zien dat het succes een blijvertje is. Het duo uit het eerste boek, Judith en Manni, is uit elkaar gerukt. Judith is op non-actief gesteld en Manni is 'teruggepromoveerd' naar de normale recherche. Er worden dus ook twee verschillende zaken behandeld in het boek, iets wat de spanning alleen maar doet stijgen. Het is overigens wel duidelijk dat de schrijfster van het woud houdt. Speelde het vorige verhaal zich voor het grootste deel in een woud af, nu gebruikt ze naast het normale woud ook nog eens de wildernis in Canada voor het boek. Overigens, het scheelt als je al bekend bent met de hoofdpersonen, wederom komen er veel verschillende karakters voor in het boek, daarnaast worden onze hoofdpersonen ook nog eens flink uitgediept. Over beiden kom je opnieuw veel meer te weten. Deze literaire krimi is net als zijn voorganger een echte aanrader.

Uitgever: Signatuur ISBN: 9789056722623 Pagina's: 310