Film: RocknRolla

Het is hét grote showbizz nieuws van de laatste dagen: 'Madonna en Guy Ritchie kondigen scheiding aan'. Sommigen vinden dit misschien erg jammer, maar voor de fans van Ritchie is dit erg goed nieuws. Zijn huwelijk met de popdiva heeft zijn films namelijk geen goed gedaan (denk aan het verschrikkelijke Swept Away waarin zijn eega een rol speelde), maar nu kan hij zich weer volop richten op het maken van films. Dat hij dit erg goed kan, bewees hij al eerder met Lock, Stock and Two Smoking Barrels en Snatch. In de tijd dat hij zijn nieuwste film RocknRolla maakte, moeten er al probleempjes in het paradijs zijn geweest, want Ritchie is weer helemaal terug!

Het verhaal is, net als bij Lock, Stock en Snatch, nog niet zo eenvoudig uit te leggen. Ook RocknRolla bevat veel personages en meerdere verhaallijnen die door elkaar heenlopen. Het onderschrift op de poster is 'a story of sex, thugs and rock 'n roll', dat is eigenlijk wel een goede omschrijving. De grootste 'thug' in RocknRolla is gangsterbaas Lenny Cole (Tom Wilkinson, Batman Begins), die heel Londen in zijn zak heeft. Zijn rechterhand is Archie (Mark Strong, Syriana), hij is tevens de verteller. Als de Russische crimineel Uri (Karel Roden, Hellboy) grote bouwplannen in Londen heeft, zorgt Lenny dat hij een vergunning krijgt voor zeven miljoen euro. Als teken van dank geeft Uri hem zijn favoriete schilderij in bruikleen. Uri's boekhoudster Stella (Thandie Newton, Crash) hoort van de deal en vertelt het 'The Wild Bunch', een paar gangsters onder leiding van One Two (Gerard Butler, 300). Zij zijn natuurlijk wel geïnteresseerd in zo veel geld, maar Lenny is nog niet tevreden met zeven miljoen euro. Dan wordt ook nog het schilderij gestolen door de doodgewaande, maar toch springlevende drugsverslaafde rockzanger Johnny Quid, tevens de stiefzoon van Lenny.
Dit zijn nog lang niet alle personages en bovenstaand verhaal zet een reeks van gebeurtenissen op gang waarbij de verhaallijnen allemaal door elkaar worden verweven. Wel blijven opletten, dus.

Aan het verhaal is al te merken dat Guy Ritchie met RocknRolla weer op dreef is. Ook de mooie credits, de opvallende beelden, de harde (en goed passende!) muziek en de humor zijn weer terug. Geweld wordt uiteraard ook niet geschuwd, al is dit niet per se grof geweld. Nee, gewoon iemand in het gezicht slaan met de achterkant van de rechterhand werkt beter, zo leert Archie ons. Het neemt iemand terug naar zijn kindertijd en hij zal dan alles vertellen wat je wil weten.

Ritchie lijkt dus de elementen van zijn vorige successen te herhalen, maar geef hem eens ongelijk. Het heeft al twee keer eerder gewerkt en hij weet duidelijk hoe het moet. RocknRolla heeft vooral veel weg van Snatch: Lenny doet denken aan Brick Top, het schilderij is een vervanging van de diamant. Toch heeft Ritchie niet álles hetzelfde gelaten. Zo heeft hij bijvoorbeeld een bijna geheel nieuwe cast (waarbij vooral Gerard Butler en Mark Strong erg goed in hun rol zitten) en wordt in RocknRolla één van de hoofdrollen door een vrouw vertolkt.

Liefhebbers van Lock, Stock en Snatch zullen RocknRolla ook zeker kunnen waarderen, ook al haalt deze het niveau van zijn twee voorgangers net niet. Daarvoor komt het allemaal te bekend voor. Misschien ligt het aan het feit dat de scheiding tijdens het maken van RocknRolla nog niet helemaal rond was en kan Ritchie's volgende film wel weer op het niveau van zijn twee beste films komen.

Wil je een RocknRolla prijzenpakket winnen? Doe dan mee aan de prijsvraag!

Label: Warner Brothers Releasedatum: 23 oktober 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: