Boek: Ruth Newman - Vleugels van Angst

Als je de quotes op de achterkant van veel boeken moet geloven is elk van deze een 'hit' en een verhaal dat je móet lezen. Superlatieven te over als je deze quotes erop nakijkt. Zo ook bij de debuutthriller van Ruth Newman. Vleugels van Angst zou "angstaanjagend", "verrukkelijk" en "onvoorspelbaar" moeten zijn en het zou je meteen "in de ban nemen", volgens de quote op de achterflap. Ja, zo'n boek kun je dan toch niet laten liggen, dat vraagt erom gelezen te worden. Je wilt immers wel zelf ontdekken of deze quote waar is. 319 bladzijden later zul je je antwoord krijgen...

Het verhaal speelt zich af op de universiteit van Cambridge in Engeland. Hier wordt het lichaam van één van de studentes gevonden: dood en verminkt. Het feit dat het hier niet de eerste moord betreft maakt dat er een grootscheeps onderzoek wordt gestart. De angst onder de studenten, vooral de vrouwelijke, zit er goed in. De moordenaar lijkt het vooral op hen gemunt te hebben. Olivia is één van die studentes, zij het dat zij hele andere angsten heeft. Zij is degene die het lichaam heeft gevonden, samen met haar vriend. Het heeft haar in een shock gebracht. Hierdoor belandt ze bij forensisch psychiater Matthew Denison. Aan hem de taak het verhaal van Olivia boven water te krijgen en te bepalen of het vermoeden dat zij met de moord te maken heeft, waar is. Denison doet er alles aan haar leven in beeld te krijgen: hoe zij op de universiteit 'bewoog' en op welke wijze zij in contact is gekomen met de slachtoffers van de diverse moorden. Een zoektocht naar antwoorden, naar de ware toedracht begint en het is aan Denison om deze zoektocht naar een einde te brengen.

Afwisselend perspectief
Het boek kent een afwisselend perspectief. Het is opgebouwd uit stukken die in de huidige tijd afspelen, afgewisseld met stukken waarbij het verleden wordt belicht. Deze delen zijn in een wat kleiner lettertype gedrukt, waardoor je het als lezer meteen opmerkt wanneer je terug in de tijd gaat. Deze methode van schrijven geeft een mooi resultaat. Je krijgt niet vooraf meteen een bak aan informatie, maar per hoofdstuk wordt er teruggegrepen in de tijd. Je krijgt de nodige informatie dus gedoseerd toegediend. Een prettige manier van lezen, kan niet anders gezegd worden.

Newman is er uitermate in geslaagd het personage van Olivia een psychologische lading mee te geven. Vooral de gesprekken tussen haar en haar psychiater Matthew Denison zijn intrigerend. Je kruipt als lezer letterlijk in haar hoofd en het is alsof jíj in gesprek bent met de psychiater. Dat moet de quote "angstaanjagend" op de achterflap wel bevestigen. Ruth Newman heeft een heel realistisch verhaal geschreven, dat zeker nog dagen, zo niet weken, na het lezen ervan in je hoofd blijft hangen. Dit keer kan niet anders dan gesteld worden dat de quotes op de achterkant de waarheid spraken en terecht zijn opgenomen. Een dikke vier sterren is het boek wel waard. Vijf is alleen weggelegd voor de échte superlatieven, daar is Newman nog net niet aan toe. Wie weet bij haar volgende boek. Voor een debuut is Vleugels van Angst in ieder geval zeer geslaagd. De droom van menig schrijver/schrijfster.

Uitgever: Sijthoff ISBN: 9789021801377 Pagina's: 319 Waardering: