CD: Gang Gang Dance - Saint Dymphna

Dat indierock tegenwoordig leeft, moge duidelijk zijn. De bands schieten als paddenstoelen uit de grond en halen, geliefd dan wel ongeliefd, steeds vaker de hitlijsten. Onbekend nog bij het grote publiek, is de uit Brooklyn afkomstige band Gang Gang Dance. Gang Gang Dance maakt experimentele indierock met veel elementen uit electro. Sinds 2004 probeert de groep internationaal naamsbekendheid te krijgen, maar slaagt hier tot op heden nog niet echt in. Wellicht dat het vierde studioalbum hen hierbij kan helpen. Saint Dymphna telt 11 nummers en komt uit bij het roemruchte Warp Records.

Het muzikale kwartet maakt goed in het gehoor liggende muziek. Gooi Cansei de Ser Sexy en The Sound Of Animals Fighting in de mixer en je krijgt Gang Gang Dance. Bij het luisteren naar de eerste nummers valt gelijk op hoe experimenteel de band is. Er is niet echt een rode draad qua stijl, maar het dansgehalte ligt hoog. 'First Communion' kent ook zo’n dansbaar ritme, ondersteund door het gezang, bijna gegil, van Liz Bougatsos. De psychedelische geluiden van 'Vacuum' zijn misschien minder dansbaar, ze zorgen er wel voor dat je lekker onderuit zakt in je stoel.

In het verleden deelde de band het podium al met Massive Attack, Sonic Youth en Architecture In Helsinki en zal hier ongetwijfeld een hoop inspiratie door hebben opgedaan. Voor 'Princes' is de hulp ingeroepen van Tinchy Stryder, een rapper uit Londen die enige gelijkenis vertoont met Dizzee Rascal. Na dit gastoptreden valt de band weer terug in de psychedelische geluiden en wordt geprobeerd het wereldrecord "zoveel mogelijk instrumenten in een nummer" te verbreken. Je kan eigenlijk niet bij Warp Records zitten zonder te bewijzen dat je ambient kan maken, iets wat Gang Gang Dance met 'Interlude' doet. De bliepjes en strings vliegen je om de oren en voegt zo vlak voor de laatste twee nummers een aparte break toe op het album. Na de rommelende drums van 'Desert Storm' is 'Dust' de hekkensluiter van de plaat en dit nummer vertoont lichte gelijkenis met 'Interlude'.

Saint Dymphna is een lekkere plaat, met veel verschillende stijlen muziek. Het feit dat er zoveel verschillende stijlen te horen zijn, verklaart misschien waarom Gang Gang Dance geen laagdrempelige band is. Het ene nummer kan iemand goed liggen, het volgende kan desastreus zijn wat betreft interesse naar andere nummers. Mocht dit je overkomen, bijt dan gewoon even door, dan komt die interesse vanzelf wel.

Label: Warp Records Releasedatum: 20 oktober 2008