DVD: The Last Detective

Als er één land is waar veel detective-series worden gemaakt dan is het wel Engeland. Vaak gaat het om series die een serieuze ondertoon hebben. Dat is bij The Last Detective net wat anders. De hoofdpersoon is een beetje een sulletje, wat toch iets meer humor in het verhaal brengt. Het eerste seizoen was al een poosje op dvd uit, nu is daar het tweede seizoen aan toegevoegd. Peter Davison is terug als 'Dangerous' Davies. Samen met zijn partner Mod moet hij zich weer in een aantal vreemde zaken verdiepen. Tijd voor wat 'good-old' detectivewerk dus.

Dangerous Davies
In het eerste seizoen maakte je als kijker kennis met inspecteursduo 'Dangerous' Davies en zijn partner Mod. Davies is het pispaaltje van het bureau, waar Mod de filosoof uithangt. Een opmerkelijk duo is het wel te noemen. Ze krijgen weer de nodige vreemde zaken in de schoenen geschoven. Een kunstenaar die de dood vindt in zijn schuurtje annex atelier en een zelfmoord die veel wegheeft van een moord. Het zijn maar twee van de vele zaken waar de heren mee geconfronteerd worden. Dit alles wordt omgeven door de persoonlijke leefomstandigheden van de inspecteurs. Zij zijn niet alleen op het werk tot elkaar veroordeeld, ook naast het werk delen zij nu hun leven. Davies ziet zich namelijk gedwongen om op het aanbod van Mod in te gaan en bij hem in te trekken. In niet meer dan een opberghok moet Davies zijn vrije tijd doorbrengen. Het is duidelijk niet het ideale leven.

Humor? Waar dan?
The Last Detective zou een misdaadserie met een humoristische twist moeten zijn, deze is echter ver te zoeken. Het is allemaal net iets te flauw om echt leuk te zijn. De makers hadden beter kunnen kiezen voor enerzijds toch de gewone spannende misdaadserie of anderzijds de humor er echt dik bovenop te leggen. Het blijft nu allemaal een beetje in het midden hangen en dat maakt het een vreemd geheel. Laten we het zo zeggen: vergeleken bij Miss Marple is deze serie een komedie.

Kort seizoen
The Last Detective - serie 2 heeft niet zoveel afleveringen als je zou mogen verwachten van een heel seizoen van een serie. Het gaat in dit geval om slechts vier afleveringen: 'Christine', 'The long bank holiday', 'Benefit to mankind' en 'Dangerous and the lonely hearts'. Deze vier verhalen, samen goed voor 280 minuten speeltijd, zijn verdeeld over twee dvd's, gebundeld in een kartonnen hoes. Op zich ziet het er goed uit, toch doet het allemaal wel wat goedkoop aan. Het mist net de uitstraling die veel andere boxen wel hebben. De beeldkwaliteit is niet overal even goed te noemen. Hij komt wat korzelig over en dat maakt het kijken ervan niet altijd even prettig. Op een grote lcd-tv worden de beelden ook niet mooier. Het lijkt of je een serie zit te kijken die jaren en jaren geleden is opgenomen en niet meer 'opgeknapt' is met de hedendaagse computertechnieken. De serie blijft een beetje hangen in het 'James Harriot'-tijdperk. Ach, dat is ook het tijdperk van Peter Davison.

De dvd-box kent geen extra's, dus tevens op dat gebied is het een kale boel. Het lijkt erop dat de producenten gewoon de videorecorder hebben aangezet tijdens de tv-uitzending om er vervolgens een dvd van te branden. We zijn beter gewend tegenwoordig en dan valt het meteen op als een uitgave niet aan die maatstaven voldoet. Als je een echte liefhebber bent van Britse detective-series, en dan ook nog die series met een 'twist', zul je deze dvd's waarschijnlijk nog wel waarderen. Voor de rest van dvd-kijkend Nederland kan gezegd worden: 'Je mist weinig als je de box niet koopt'.

Label: Foreign Media Releasedatum: september 2008 Kijkwijzer:
Waardering Film: Waardering extra's: n.v.t.