CD: Squarepusher - Just A Souvenir

Er zijn weinig namen in de wereld van Acid House/Jazz die het grote publiek bereiken. Jamiroquai en Bomb The Bass zullen bij menigeen misschien een belletje doen rinkelen maar daar houdt het dan ook wel op. Gooi deze twee stijlen in de mixer en je krijgt ongeveer wat de 34-jarige Tom Jenkinson produceert. Op het podium staat hij bekend onder zijn pseudoniem Squarepusher, waaronder hij in 12 jaar tijd maar liefst 10 albums uitbracht. Het nieuwste album heet Just A Souvenir, wat gebaseerd is op een dagdroom, waarvan zijn herinnering het enige overgebleven souvenir is.

Het is bij Squarepusher altijd maar afwachten wat hij nu weer in elkaar gezet heeft. In zijn beginperiode leek de muziek die hij maakte nog erg op de producties van zijn goede vriend Aphex Twin, zoals op Hard Normal Daddy, inmiddels heeft hij al lang voor zijn eigen pad gekozen. Ook nu weet Squarepusher weer te verrassen, maar of dit positief is?

Openingstrack 'Star Time 2' zou 15 jaar geleden perfect gefunctioneerd kunnen hebben als gamemuziek met de bijna overdreven vrolijke melodie. Dancegroep The Ones is niet altijd zo vrolijk, maar maakte zichzelf onsterfelijk door in 2001 een hit te scoren met 'Flawless'. De rare stemmen in dat nummer lijken model te hebben gestaan voor 'The Coathanger', wat met een dubstep-achtig deuntje goed uit de verf komt. 'A Real Woman' is van hetzelfde kaliber, met het verschil dat er hier sprake is van een flinke snelheidsverhoging qua ritme en misschien een overkill aan geluidseffecten. De snelheidsverhoging zet door met 'Delta-V' en 'Planet Gear' en als climax 'Tensor In Green', waarbij je moet denken aan vergelijkbaar materiaal als Aux Raus en HORSE the Band, zonder de betreffende originaliteit.

Om de luisteraar weer met beide benen op de grond te krijgen voor het album is afgelopen, kent Just A Souvenir met 'Duotone Moonbeam' een ouderwets jazznummer. De Spaanse gitaar, snelle drums en tempowisselingen maken dit tot één van de betere nummers van het album. Hoewel we normaal gewend zijn dat Squarepusher één stijl per album hanteert, lijkt hij hier met het laatste album vanaf gestapt te zijn. Dit heeft er voor gezorgd dat Just A Souvenir geen positieve indruk achterlaat. Met een enkel nummer dat écht de moeite waard is zet Squarepusher geen zoden aan de dijk.

Op 28 november komt Squarepusher naar Nederland voor een optreden in de Melkweg, waar hij waarschijnlijk ook een hoop oude tracks ten gehore zal brengen!

Label: Warp Records Releasedatum: 27 oktober 2008