CD: Brett Anderson - Wilderness

De titel is kandidaat voor meest misleidende verwijzing voor een plaat dit jaar. Bij Wilderness denk je óf aan chaotische uitspattingen zonder al teveel coherente uitstraling, daverende decibellen, oerschreeuwen óf een web aan muzikale lagen. Brett Anderson brengt gelukkig niets van dit alles, want het zou domweg niet bij hem passen. De plaat had beter "Simplicity" of iets in die strekking kunnen heten.

Brett Anderson is bij een groter publiek voornamelijk bekend om zijn verleden. Velen zullen hem nog kennen als frontman van de destijds succesvolle Britpop formatie Suede. In 2003 kwam er een einde aan dit tijdperk en in 2006 kwam er meer duidelijkheid over een eventuele solo-activiteit van Anderson. Vorig jaar verscheen zijn self-titled debuut dat er van onder andere Pitchfork en NME nogal van langs kreeg.

Anderson is met Wilderness een andere weg ingeslagen en laat zich van een nieuwe kant horen. Het aantal instrumenten is op een paar vingers te tellen (piano, cello en akoestische gitaar) en zijn gekwelde en ietwat drammerige stem trekt samen met de minimale bezetting de kar. Zanglijnen vormen de melodieën in deze sprookjesachtige droomwereld die door zijdezachte pianoklanken en zielbalsemende cello-arrangementen ingekleurd worden. Als een wandelaar door een behaaglijk bos, een strandjutter in de vroege ochtend of een dagdromer in een rustiek en verlaten park. De spaarzame instrumentatie en geringe afwisseling houden het Anderson-schip op koers, maar toont na enkele mijlen nog steeds hetzelfde uitzicht als bij het vertrek.

Pure schoonheid kan ook omslaan in gewenning als je er maar voldoende mee geconfronteerd wordt. Hoe prachtig de composities ook zijn, ze verlangen naar een gevarieerde omlijsting om de luisteraar betrokken te houden bij al dit schoons. Zoiets gebeurd even in 'Back To You' waar plotsklaps de serene engelenstem van Emmanuelle Seigner in het geheel tevoorschijn komt. Een album voor spaarzame momenten, anders loopt het het gevaar te eentonig te worden.

Label: V2 Datum: September 2008 Waardering: