DVD: Solstice

Een zus die zelfmoord gepleegd heeft, een zomerhuisje nabij de moerassen van Louisiana en de zonnewende. Deze drie ingrediënten zouden volgens de dvd-cover een ijzingwekkende horrorfilm moeten voorschotelen. Helaas, het gerecht is wat flauw en vult niet echt. De regisseur van The Blair Witch Project is er niet in geslaagd een horrorfilm te maken die in de buurt komt van het niveau van de Blair Witch films. Daniel Myrick komt op de proppen met een wat laffe semi-horror.

Solstice dvd cover

Solstice?
Een groepje studenten gaat naar een zomerhuisje om daar eens even tot rust te komen na een turbulent jaar. De tweelingzus van Megan, Sofie (beiden gespeeld door Elisabeth Harnois) heeft net zelfmoord gepleegd en Megan probeert verder te gaan met haar leven. Zij gaat samen met haar vrienden de zonnewende vieren in het zomerhuisje van haar ouders nabij de moerassen van Louisiana. De zonnewende is de stand van de zon wanneer hij de meest noordelijke of zuidelijke positie bereikt, oftewel zomer en winter. Solstice speelt zich nu eens niet af in de grauwe herfst of de donkere winter, maar gewoon in de zomer. Megan heeft nog altijd moeite de dood van haar tweelingzus te verwerken en het is ook niet moeilijk te raden wie Megan denkt dat ze tegenkomt op haar uitstapje.

Solstice is niet erg sterk opgebouwd, er zijn weliswaar een aantal aspecten voor een horror aanwezig maar het komt gewoonweg niet uit de verf. Tijdens de film is er niet één keer een schrikmoment voor de gelouterde filmkijker. Oké, de hond die het huis van de lugubere oude man bewaakt, laat je even van je stoel opwippen wanneer hij zijn tanden laat zien maar het hoort niet zo te zijn dat een hondje moet zorgen voor de meeste schrik. De enge scènes zijn niet eng genoeg en het verschijnende lijk is simpelweg niet angstaanjagend.

Van een horrorfilm met een cast die gespeeld heeft in The Ruins, X-Man: The Last Stand (Shawn Ashmore), Mean Girls, Alpha Dog, Mama Mia! The Movie (Amanda Seyfried), Chaos Theory en Point Pleasant
(Elisabeth Harnois) mag je wel verwachten dat er een knappe film wordt afgeleverd maar niets is minder waar. Het verrassingseffect ontbreekt in deze film en het is vervelend kijken wanneer je veel dingen al verwacht te gebeuren, dan duren 90 minuten toch nog erg lang.

Grapjas
In Solstice is Mark (Matt O'Leary) de grappenmaker van het stel. Hij neemt niets serieus en zorgt met zijn droge opmerkingen voor de nodige humor. Zo'n droogkloot lijkt in een horror thuis te horen en hier is hij zeker op z'n plaats, het maakt de film wat draaglijker om doorheen te komen wanneer je de schrikmomenten al van kilometers aan ziet komen. Al met al is Solstice niet de ijzingwekkende horror die de cover doet beloven en is het het predikaat horror eigenlijk niet waardig. Het is een middelmatige film die niet veel bijzonders brengt, maar leuk is als je er totaal niets van verwacht. Houd je van voorspelbare films waarbij je lekker op tijd tegen je partner aan kunt kruipen uit angst? Dan is dit een must-see, anders kun je 'm gerust laten liggen.

Label: Dutch FilmWorks Releasedatum: 11 september 2008 Kijkwijzer: Waardering film: - Waardering extra's: n.v.t