CD: TK Webb & The Visions - Ancestor

Wanneer we de website van de band T. K. & The Visions bezoeken worden we begroet met een citaat van Cormac McCarthy. Niet één van de vrolijkste hedendaagse literaire figuren, en overigens ook niet een al te vrolijk citaat. Die toon vertaalt zich ook door naar het album wat aan het begin van deze maand uit kwam. Ancestor is het nieuwe album van de in Europa volstrekt onbekende Thomas Kelly Webb en zijn viermansformatie, die aan de andere kant van de Atlantische Oceaan al volle zalen trekt. En met reden.

De eerste naam die bij deze recensent te binnen schiet bij het opzetten van Ancestor is dEUS. TK Webb tourde eerst solo het Amerikaanse continent af om daar met behulp van zijn akoestische gitaar liedjes ten gehore te brengen. Met zijn band heeft hij echter een voller geluid aangenomen, een voller geluid dat zich met name op deze plaat manifesteert en vergeleken kan worden met de gelaagde rockmuziek van dEUS. Daarnaast heeft Webbs stem en manier van zingen veel weg van Tom Barman. De kans dat de Amerikaan de Belg wel eens gehoord heeft is natuurlijk klein, en de vergelijking is hier dan ook bedoeld als compliment. Want deze progrockende Amerikanen steken op Ancestor de Vlamingen hier en daar zelfs naar de kroon.

Het openingsnummer 'Teen is Still Shaking' is nog een rustige opener, maar al snel worden de nummers dieper, zwaarder, en duisterder. Bijvoorbeeld het acht minuten durende 'God Bless the Little Angels' waar ruim de tijd wordt genomen om een goede sfeer op te bouwen. Amerikaanse blues-invloeden komen dan weer om de hoek kijken bij 'Closed Caption Slang' en op 'Shame' wordt er aanstekelijk doorgerockt. Het zware 'Dreen Drone Death' is een beetje een Black Mountain-achtige exercitie van zwaar gitaargeluid waar Webbs nasale stemgeluid nog maar bovenuit komt. Dan is het nog een keer blazen geblazen met het stevige 'Isle of Grizzly White' en dan sluit het verrassend optimistisch klinkende 'Time to Go' dit prachtige album passend af.

TK Webb levert samen met The Visions met dit album een sterk, strak en boeiend werkje af. Niet gek dus dat hij in de Verenigde Staten al aardig wat bekendheid aan het vergaren is en met dergelijk materiaal moet men ook niet gek staan te kijken wanneer hij binnenkort in Europa de zalen komt platspelen.

Label: Munich Records Releasedatum: September 2008