CD: Gary Moore - Bad for you baby

Bad for you baby is het nieuwe album van de Britse gitarist Gary Moore. Deze gitarist is al sinds de jaren zestig actief in de muziek. Zo vormde hij samen met Noel Bridgeman en Brendan Shiels zijn eerste eigen band, genaamd Skid Row. In 1973 startte hij al zijn eerste solo-project onder de unieke "The Gary Moore Band". Maar hij liet zijn solocarrière even voor wat het was en speelde een aantal jaren in de band Thin Lizzy. In 1979 startte hij zijn solocarrière weer op. Geholpen door Phil Lynott scoorde hij zijn eerste echte hit, 'Parisienne Walkways'. Phil deed de zang, Gary zorgde voor de gitaarsolo's. De grootste en meest bekendste hit voor Gary Moore kwam echter een aantal jaartjes later, in 1990 bereikte 'Still got the Blues (for you)' de tweede plaats in de Nederlandse top 40. Maar uiteraard scoorde Gary nog veel meer hits, in 2006 verscheen The platinum collection, 45 nummers verzameld op drie schijfjes. Maar genoeg over het verleden van deze gitaarvirtuoos, terug naar Bad for you Baby.

'Bad for you baby' is meteen een stevige opener op deze bluesrock cd. Dat Gary Moore goed met de gitaar om kan gaan is meteen weer duidelijk, dat hij een flinke rauwe stem op kan zetten is ook niet te ontkennen. Naast een stevige gitaar heeft 'Down the line' ook nog eens een flink tempo, hierdoor lijkt het nummer een beetje richting Tex Mex te gaan. Maar de blues komt meteen terug in het volgende nummer, om vervolgens plaats te maken voor de eerste ballad van de cd, met de toepasselijke titel 'Holding on'. Hier zullen de meeste mensen waarschijnlijk de Gary Moore van 'Still Got the blues (for you)' wel in herkennen, al had er wel wat meer gitaar in gemogen. Dat de combinatie Gary Moore, gitaar en ballad goud kan zijn is goed te merken op de zesde track, 'I love you more than you'll ever know'. Het origineel stamt uit 1968 en is van de band Blood, Sweat & Tears. De oorspronkelijke vijf minuten zijn verdubbeld naar tien, waarbij de extra tijd compleet wordt ingevuld door een fantastisch gitaarspel die je al krijsend en jankend aanzet om toch vooral de volumeknop nog wat hoger te zetten, het liefste met het raam open om iedereen mee te laten genieten.

Gary Moore

Overigens is 'I love you more that you'll ever know' niet de enige cover op het album, zowel de voorafgaande track als de twee volgende tracks zijn niet geschreven door Gary Moore zelf. Zo zijn track vijf en zes, 'Walkin'thru the Park' en 'Someday Baby', afkomstig van Blues-legende McKinley Morganfield, beter bekend als Muddy Waters. Track zeven, 'Mojo Boogie', is geschreven door J.B. Lenoir. Met track negen, 'Did you ever feel lonely' keren we weer terug naar Gary’s eigen werk. Het is dan tijd om even lekker achterover te gaan zitten en te genieten van deze ballad. De glimlach en de snelheid komen weer tevoorschijn bij het volgende nummer, de 'Preacher Man Blues'. Een stevige dosis mondharmonica vrolijkt je ziel even helemaal op. Als afsluiter van het album vinden we 'Trouble ain't far behind', de rust keer weer terug met dit nummer, schuifelen kan eventueel en het 32ste album van Gary Moore is een feit. Voor de liefhebbers van bluesrock een prima aanrader, vooral als je een snerpende gitaar kunt waarderen.

Label: Pias Records Releasedatum: 22 september 2008