DVD: 3rd Rock from the Sun

Net als je denkt dat je zo'n beetje alle comedy-formats al eens voorbij hebt zien komen, is er toch weer eentje die je weet te verrassen. Het menselijk leven aanschouwt door de ogen van een stel buitenaardse wezens in een menselijke gedaante: 3rd Rock from the Sun. De titel refereert naar de aarde, werd voor het eerst in 1996 uitgezonden door de Amerikaanse omroep NBC. Al vrij kort daarna wist de publieke omroep de serie naar de Nederlandse televisie te halen, waar deze tot op de dag van vandaag nog wordt herhaald. Voor wie maar geen genoeg kan krijgen van het merkwaardige gezin Solomon, is er goed nieuws: het eerste seizoen is sinds kort op dvd verkrijgbaar en de rest volgt snel!

Wanneer een viertal aliens de opdracht krijgt om de mensheid te bestuderen, weten ze niet waar ze aan beginnen. Ze nemen een menselijk gedaante aan en begeven zich in de maatschappij. De oudste van het stel ziet er uit als een kind, terwijl de jongste juist als mens de oudste is. Dick Solomon, de ogenschijnlijke pater familias, neemt de gedaante aan van een professor aan de universiteit, terwijl Tommy (als alien dus de oudste) opeens naar school moet als jonge tiener. De vrouw van het gezin, van oorsprong de veiligheidsofficier, moet als dertiger Sally haar tijd doorbrengen in en om het huis. De laatste van het stel, communicatieofficier Harry, is tot dezelfde rol veroordeeld als Sally. Maar goed ook, want er zit bij hem overduidelijk een buitenaards schroefje los. Als geen ander benadrukt hij het onderzoek naar het menselijk gedrag door middel van experimenteren, waardoor hij continu in bizarre situaties verzeild raakt. Terwijl Dick probeert zijn werk als professor goed te doen, ontdekt hij hoe mensen verslingerd kunnen raken aan andere mensen. Tommy maakt kennis met de menselijke ongemakken van de puberteit, terwijl Sally vooral in het begin amper begrijpt wat het inhoudt om een vrouw te zijn.

3rd Rock From The Sun is -zeker in het eerste seizoen- geen fijnzinnige komedie waarbij de humor naar voren komt door scherpe dialogen of diep uitgewerkte woordgrapjes. Nee, in de serie moeten we het vooral doen met het bespotten van de mens, waarbij de vier hoofdrolspeler een karikatuur van hun menselijke evenknie zijn. Sally die denkt dat ze lekt als ze huilt, of wanneer ze een grap maakt over de twee overbodige bulten op haar torso; het is allemaal niet even fijnzinnig. De serie moet het dan ook vooral hebben van het absurde; merkwaardige dialogen, aparte vergelijkingen en de manier waarop de Solomons om moeten leren gaan met zaken die wij als mensen als vanzelfsprekend zien (bijvoorbeeld wanneer Sally voor het eerst niest!). In de latere seizoenen van 3rd Rock From The Sun is er meer aandacht voor de verhaallijnen en zul je je als kijker meer verbonden voelen met de karakters. Door de heerlijk flauwe humor, de briljante cast en soms een botte bijl is dit eerste seizoen zeker de moeite waard, ook als aanloop naar wat nog volgen gaat.

De release van het eerste seizoen wordt door A-film gepromoot met een bijzondere reclameslogan, die precies past bij de flauwe humor uit de serie zelf. Onder de noemer I Love Dick refereert de Amsterdamse releasemaatschappij uiteraard naar 'hoofdrolspeler' Dick Solomon. In tegenstelling tot veel concurrenten is A-film van plan de seizoenen vrij vlot achter elkaar in de schappen te zetten. En voor de fans is dat goed nieuws. Per seizoen kosten de releases maar iets minder dan twintig euro. Misschien dat die lage prijs verklaart waarom er geen extra's bij zitten. Jammer, maar niet onoverkomelijk.

Label: A-film Releasedatum: 22 augustus 2008 Kijkwijzer: Waardering serie: Waardering extra's: n.v.t.