CD: VA - Gilles Peterson presents Brownswood Bubblers Three

Gilles Peterson startte in 1998 voor BBC Radio 1. Sinds dat moment is zijn show uitgegroeid tot een internationaal succes. Op dit moment wordt zijn programma uitgezonden in 15 landen. In Nederland wordt "Gilles Peterson Worldwide" uitgezonden door Arrow Jazz FM. Nadat Gilles eerder compilaties samenstelde voor het Blue Note jazzlabel en eigen labels heeft opgericht, zoals het Acid Jazz label. Sinds 2006 is hij weer labelbaas, ditmaal van Brownswood Records. Op dat label verscheen onlangs Brownswood Bubblers Three, waarmee hij wederom teruggrijpt naar de roots van de door jazz beïnvloede dance muziek.

VA – Brownswood Bubblers Three

De track 'Joey Negro and the Sunburst Band – Turn It Out' had regelrecht uit de originele Shaft-film kunnen komen. Aan het begin zit een stevige dosis meeslepende strijkers, maar daarna is het rasechte funk die losbarst, aangevuld met de nodige soulgekte. Dit nummer is lekker opgebouw en een ode aan de wijde pijpen uit de jaren 70. Daarna is het tijd voor de fijne zomerse beats van 'DJ Day – A Place to Go'. Dit nummer doet een beetje latin-achtig aan door de pianomelodie die erin zit. Ondersteund door een zware baslijn en hier en daar wat trompetjes is dit een en al vrolijkheid. Wat verderop is er plaats voor hip hop in de vorm van 'Stacy Epps – Floatin'. De vlijmschepe stem van Stacy in combinatie met een bas waar je subwoofers van gaan glimlachen; dit ademt één en al passie uit. Niks geen commerciële pretenties, Stacey weet haar gevoel haarfijn om te zetten in een hele echte en sfeervolle track.

Het rustpuntje van het album vinden we in 'Emative featuring Ahu – Turn Your Lights On'. Ook dit is weer een heerlijk nummer. Dit keer is het erg jazzy en laidback. Een zwoele vrouwenstem, ouderwets orgeltje en een heerlijke dwarsfluit benadrukken de eenzaamheid van een gekwelde vrouw. Wat zit dit ontzettend goed in elkaar! Het laatste nummer van dit album is 'Kenneth Bager featuring Gisli – Fragment Zero (and I Keep Hearing)'. Dit klinkt alsof het de verse tune is voor een nieuwe serie van “Eigen huis en tuin”. Het bevat eenzelfde aanstekelijk fluitdeuntje als de originele tune. Als je hier niet op slag vrolijk van wordt dan kan niets je nog vrolijk maken.

Gilles Peterson

Dit is een heerlijke cd. Een andere conclusie is niet mogelijk. Het is een verademing om te horen hoe de door Gilles geselecteerde toppers door je huiskamer dansen. De nummers stralen zonder uitzondering het warme soul gevoel. Daarnaast zijn ze funky zonder dat ze in clichés vervallen. Menig muzikant kan heel wat leren van de inspiratie waarmee deze nummers zijn gemaakt.

Tracklist:

01. Bullion – Get Familiar
02. Joey Negro and the Sunburst Band – Turn It Out