DVD: Pingpong

Prijzen heeft de film Pingpong twee jaar geleden al gewonnen. De SACD Screenwriting Award RTFB voor beste film op het Filmfestival van Brussel, de Young Critics Award en twee awards op het Filmfestival van Cannes. Ook de kritieken in de pers waren lovend over dit filmdebuut van de in Nederland geboren Duitse regisseur Mathias Luthardt.

Nadat zijn vader zelfmoord heeft gepleegd, zoekt de 19-jarige Paul (Sebastian Urzendowsky) zijn toevlucht bij zijn oom en tante. Erg gastvrij wordt hij niet ontvangen in het verder zo perfect ogende gezin. Toch laat Paul zich niet afschepen, en langzaam verovert hij een plekje binnen het gezin. Dit bestaat naast zijn oom (een broer van zijn moeder) en koele tante (Marion Mitterhammer) uit neef Robert, een schuwe alcoholist die zich voorbereidt op het toelatingsexamen voor het conservatorium.

Terwijl Robert (Clemens Berg) op last van zijn moeder zo veel mogelijk tijd achter de piano spendeert, knapt Paul het oude zwembad in de tuin op. De noeste arbeid van de twee wordt slechts onderbroken door een ontspannen potje ping pong. Wanneer de oom op zakenreis gaat, spelen Paul en zijn tante naast het tafeltennis ook een ander spelletje. Een spannend spel van verleiding en afwijzing.

Mathias Luthardt slaagt er bijzonder goed in om tegen een idyllische achtergrond een film te maken die sfeervol is, maar ook rauw en ongepolijst. De film werd in de pers dan ook vergeleken met Sam Mendes' American Beauty, maar dan ontdaan van alle Hollywood-franje. Niet bijzonder hoogdravend, maar wel met uitstekend acteerspel. Een verpletterende climax ontbreekt, maar het verhaal is verder goed genoeg opgebouwd om anderhalf uur te kunnen boeien. Een pretentieloos Duits stukje vakmanschap van Mathias Luthardt.

Label: Filmfreak Releasedatum: 4 juli 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: n.v.t