CD: Martini Bros - The MB Factor

Het legendarische label Poker Flat Recordings werd in 1998 opgericht door Steve Bug. De tweede release op dat label was van de hand van Märtini Brös. Nu, bijna 10 jaar later komen de broertjes Martini op datzelfde label met een release die een overzicht geeft van enkele van hun beste werken. The MB Factor is, zoals dat het meest passend is in het genre, een gemixed overzicht van hun hoogtepunten.

Märtini Brös – The MB Factor

Het album vertrekt rustig met 'Chasing Ghosts feat. Tigerlily', maar aangekomen bij 'Darkroom (Edit)' wordt het wat serieuzer. Een robotachtige beat met daaroverheen een geluid dat nog het beste te omschrijven is als een morse signaal. In combinatie met de sample: "I mean, if Pacman affected us as kids, wed all be running around in dark rooms munchin magic pills and listening to repetitve electronic music". Een geniale sample die onderstreept dat we het vooral niet allemaal té serieus moeten nemen. Wat verder komen we bij 'Morphine Robot'. Een track die zich, na met uitmixen van het vorige nummer, ontpopt tot een melodieuze electro track. Dat is inclusief een klassieke elastieken bassline, maar door de manier waarop het nummer is opgebouwd gaat dit veel verder dan de standaard electro.

Dat dit een album is waarin eigen nummers als een mix aan elkaar zijn geplakt wordt pijnlijk duidelijk bij de overgang van 'Morphine Robot' naar '(She's) Heavy Metal (Prins Thomas Remix)'. Hoewel het afzonderlijk twee goede nummers zijn, is er geen DJ die het in zijn hoofd zou halen om deze twee tracks op die manier te mixen. De manier waarop het gedaan is heeft is tegennatuurlijks, bijna bij het irritante af. Als track 14 vinden we 'Who Want’s Again'. Een heerlijk nummer met een hijgerige, meeslepende en iets vervormde vocalist. In combinatie met de staccato melodie en de vierkante beats is dit een simpel, maar buitengewoon effectief nummer. Laatste hoogtepunt is 'Tanzen 2008'. Nog niet eerder is het iemand gelukt om met het constant herhalen van één woordje zo ontzettend veel groove aan te brengen in een nummer.

Märtini Brös

De Märtini Brös leveren een robotachtig, warm en melancholisch album af. Ze slagen er in om hun nummers op te bouwen volgens subtiele structuren. Structuren die in veel op loops gebaseerde techno op dit moment niet terug te vinden zijn. In combinatie met de microscopische geluidjes is dit absoluut een degelijk album.

Tracklist:

01. Märtini Brös - Chasing Ghosts feat. Tigerlily
02. Märtini Brös - Electric Monk