CD: the spirit that guides us - don't shoot, let us burn

The hardcore band the spirit that guides us oftewel tstgu is een internationaal collectief met Nederland als uitvalsbasis. Het Duits/Nederlandse zestal heeft volgens eigen zeggen met don't shoot, let us burn het verleden waarin ze flirtten met pop vaarwel gezegd en zijn nu met hun derde album de weg ingeslagen van 'meer, groter, harder en militanter'.

De eerste duizend exemplaren van deze cd worden geleverd in een zwarte hoes met een witte rouwband ('as-band' noemt de band dat zelf) en meegeleverd as. Het concept is best aardig, maar het geeft wel wat rommel bij het openmaken; het as geeft af en er zitten beschadigingen op de cd. Waarom er gerouwd moet worden is niet helemaal duidelijk op het eerste gezicht, vermoedelijk omdat de 'us' uit de titel net van de vingers is afgeveegd.

Nadat de zwarte vingers en de cd afgeveegd zijn blijft er een stevige pot muziek over. tstgu volgt het hard-zacht principe, denk hierbij aan System Of A Down. Daar houdt de vergelijking met deze band dan ook meteen op, tstgu is een stuk ontoegankelijker en, zoals beloofd, een stuk harder.

Het nummer 'Control' was eind augustus de hit van de week bij het Amsterdamse radiostation Radio Mortale en met recht. Dit nummer combineert het lichte met het zware zonder enige moeite, niet alleen in de tegenstelling tussen de twee stemmen maar ook in de opbouw van het nummer.

'Blacksmith' is een loodzware track, met name opvallend door het refrein waarbij je je zonder moeite een zee van opgeheven vuisten kan voorstellen. Ook bij dit nummer worden beide stemmen goed gebruikt en maken de tempowisselingen het tot goed geheel. Het enige nadeel van dit nummer is de lange outtro, die het niet erg goed zal doen als je op de fiets door de stad aan het sjezen bent.

'don't shoot, let us burn' is een prima plaat, alhoewel het niet noodzakelijkerwijs iets nieuws toevoegt aan het screamo/hardcore genre. Het goede gebruik van de verschillen tussen beide zangstemmen en de veelvuldige tempowisselingen houden de luisteraar prima bij de les en voor een loodzware plaat zit er veel melodie in de nummers.
Het derde album van tstgu gaat het ongetwijfeld goed doen bij de fans van dit genre in binnen- en buitenland.

Label: Sally Forth Records Releasedatum: 15 september 2008