Concert: Gerard Joling - For Your Eyes Only

For Your Eyes Only, de titel refereert naar de valse beslotenheid van het concert, vond plaats op een onverwachte lokatie. Niet veilig in Ahoy of, zoals de Toppers, in de Arena, maar op een plek waar ze onder 'beats' niet de melodie van Maak Me Gek verstaan: Spaarnwoude. De thuisbasis van Dancevalley werd ditmaal namelijk bezocht door een bont gekleurde menigte, zoals je dat normaal ook bij de Toppers ziet: veel tijgerprint, glitter en roze boa's. In de kleine vallei van het recreatiegebied was een ruim podium ingericht dat grotendeels bedekt werd door uit de kluiten gewassen zonnebril, zo'n beetje het handelsmerk van Joling en zijn makker Gordon. Gedurende het concert zou de zonnebril, gelijk met het ondergaan van de zon omhoog gaan en langzaam het podium blootgeven. Joling vulde het podium overigens niet in zijn eentje. Naast een nogal bloot vrouwelijk ballet had de 'diva' namelijk een bonte collectie gasten uitgenodigd. Niet zo gek, want het publiek moest maar liefst vier uur worden vermaakt.

Met maar liefst achttienduizend bezoekers zou de vallei van het recreatiegebied Spaarnwoude behoorlijk gevuld gaan worden. Om half zeven ging de poort open, maar niet helemaal als gepland. In deze moderne tijd bleek het voor de organisatie onmogelijk om de twee toegangspoorten tegelijk te openen; bezoekers die met de auto kwamen konden hierdoor rustig een plekje vooraan uitzoeken, terwijl de bus- en treinreizigers genoegen moesten nemen met een minder plekje. Die hadden daarentegen minder last van de drassige parkeerplaatsen, waarbij veel auto's diep in de modder vast kwamen te zitten. Ondanks dat nog lang niet iedereen binnen was, kon stalmeester Xander de Buisonjé een ieder verwelkomen. Hij praatte het voorprogramma aan elkaar, speelde een beetje met het (vrouwelijke) publiek en mocht vlak voor de hoofdact ook zelf nog een paar deuntjes ten gehore brengen. Naast een tweetal vrij nieuwe artiesten, Hansen Tomas en Waylon, kwamen ook de kindertjes Hazes, Jeroen van der Boom en Wolter Kroes voorbij. Het werd later en later toen ook de Dolly Dots nog hun kunstje kwamen vertonen. Naast een mix van hun eigen hits, zongen ze ook nog een flinke stapel girlpowernummers van anderen. Het optreden was wel aardig, maar duurde voor de Jolingfans wellicht wat aan de lange kant.

Toen de dames het podium verlieten en er geen Joling tevoorschijn kwam, begon het publiek een beetje te morren. Na zo'n tien minuten werd Xander de Buisonjé door de organisatie het podium opgeduwd om het publiek om geduld te vragen, omdat er wat problemen waren met de opkomst. Het geduld van de menigte bleek niet heel groot; toen De Buisonjé nogmaals naar voren kwam om nogmaals geduld te vragen, werd hij zelfs getrakteerd op een licht fluitconcert. Even later werd duidelijk waarom de presentator van Popstars zijn publiek liet wachten. Met een flinke helikopter, die van Schiphol eerst geen toestemming kreeg om op te stijgen, werd Geer naar zijn concert gevlogen, om vervolgens uit het zicht van publiek uit de helikopter te komen.

Het publiek was alle wachttijd gelukkig snel vergeten toen Joling in een zeer opzichtige bontjas het podium betrad. Hij wond de menigte snel om zijn vingers, met een mix van zijn oude en nieuwe hits. Ook zijn duetten met zijn Partner in Crime Gordon werden door het publiek onder luid gejuich ontvangen. Met zijn uitzonderlijke stem, bonte aankleding, gezellige hits en aanstekelijke enthousiasme wist Joling de vallei te veranderen in een gezellige vlakte. Qua sfeer vergelijkbaar met de bekende concerten van de Toppers, maar dan in de open lucht.

Qua concert stelde For Your Eyes Only zeker niet teleur. De fans, die per kaartje toch zo'n 45 euro moesten neerleggen, kregen muzikaal meer dan ze waarschijnlijk hadden verwacht. Jammer genoeg kende het concert op een ander vlak een flink minpunt: de organisatie. Dat uitte zich in meerdere opzichten. Zo zou het concert beginnen om zeven uur, maar stond een overgroot deel van het publiek toen nog buiten de poorten te wachten. Sommige bezoekers gaven aan al om half zes aanwezig te zijn geweest, maar konden pas na acht uur het terrein op. Ze moesten daardoor het overgrote deel van het voorprogramma missen. Daarnaast had organisator UDC maar matig rekening gehouden met het publiek dat op afstand mee moest kijken naar het concert: de grote schermen naast het podium werden alleen gebruikt tijdens de hoofdact. Ook de opkomst van Joling per helikopter was matig; door de lokatie kon een overgroot deel van het publiek niets zien van de aardige entree van de ster. Tot slot was het parkeren niet alleen veel te duur (tien euro voor een onbewaakte plek in het weiland), ook had de organisatie te weinig rekening gehouden met de drassige weilanden. Onfortuinlijke bezoekers met een vastgelopen auto moesten ruim een uur wachten op een sleepauto van de parkeerwachten.

Ondanks alle minpunten was For Your Eyes Only een bijzonder geslaagd concert voor de liefhebbers van Joling en consorten. De muzikale gasten wisten het publiek goed op te warmen voor de beste mannelijke diva van Nederland: Gerard Joling. Alhoewel het concert qua genre en bezetting veel weg had van een openluchtvariant op de Toppers, is het toch weer knap dat Joling bijna veertigduizend mensen wist te vermaken. Hopelijk heeft UDC voor het tweede en laatste concert uit de reeks, vandaag, de organisatie wat beter voor elkaar.

Gezien: 6 september 2008 Waar: Recreatiegebied Spaarnwoude