Film: The Forbidden Kingdom

Jet Li en Jackie Chan in één film! Als je dat op je promotiemateriaal kan zetten dan wil je als studio wel wat miljoentjes er tegenaan gooien om een Chinees-aandoende martial arts film te maken. Uiteraard moeten de Amerikanen niet teveel vervreemd worden, dus het hoofdpersonage moet dan wel weer Amerikaans zijn. Het resultaat is de op jongeren gerichte martial arts film The Forbidden Kingdom. Weet de film de verwachtingen die Jet en Jackie met zich meebrengen te vervullen?

Jason is een Amerikaanse tiener die helemaal verzot is op kung-fu films. Zijn kamer staat vol met referenties aan Shaw Brothers klassiekers, Bruce Lee en andere kung-fu helden. Hij kan dan ook geen genoeg krijgen van de films en andere Chinese spulletjes in zijn favoriete winkeltje in Chinatown. Als hij op een dag een magische vechtstok in het winkeltje vindt, wordt hij getransporteerd naar een fantasiewereld die verdacht veel weg heeft van de werelden in zijn favoriete films. In het eeuwige gevecht tussen goed en kwaad lijkt het kwaad, in de vorm van de Jade Warlord, in deze wereld de overhand te krijgen. De Jade Warlord heeft zijn grootste tegenstander, de Monkey King, weten te veranderen in steen en zijn machtige wapen verbannen naar een andere wereld. Hij lijkt zodoende niet te stoppen. De enige manier om dit alles te stoppen is om de Monkey King te bevrijden door hem te herenigen met zijn magische wapen. Laat dat nou net de vechtstok zijn die Jason in Chinatown heeft gevonden. Aan hem dan ook de zware taak om de vechtstok terug te brengen naar zijn rechtmatige eigenaar. Gelukkig kan Jason rekenen op hulp van vaardige vechters.

The Forbidden Kingdom is zo'n film die je zeker niet lang bijblijft, maar als je je niet al te kritisch opstelt wel mee kan vermaken voor zolang het duurt. Het verhaal van The Forbidden Kingdom is alles behalve een hoogtepunt van de film. Het is zo clichématig als het maar kan en geen moment wil het erg interessant worden. Jongen komt in fantasiewereld, krijgt een opdracht, moet iets leren en redt op het einde de wereld. Het voelt dus allemaal erg standaard aan. Het is dan ook maar goed dat er nooit lang hoeft te worden gewacht voordat een nieuwe matpartij zich aandient.

Hoewel de hoofdrol voor Michael Angarano is weggelegd zijn het gelukkig vooral oudgedienden Jackie Chan, als een soort Drunken Master lookalike, en Jet Li, als de Monkey King, die zich mogen uitleven. Met als uitgebreid hoogtepunt uiteraard Jet vs. Jackie. Alleen op het einde mag de eigenlijke hoofdrolspeler ook een paar rake klappen uitdelen aan het kwaad. De slechterik in The Forbidden Kingdom wordt gestalte gegeven door Colin Chou, die zijn vechtcapaciteiten al eens toonde als Seraph in The Matrix. Voor een Hollywood martial arts film zien de gevechten er vrij behoorlijk uit en zijn dan ook vrij vermakelijk. Niet al te verrassend dan ook dat Yuen Woo-ping (regisseur van toppers als Drunken Master, Iron Monkey en choreograaf bij films als The Matrix) verantwoordelijk is voor de vechtchoreografie. En Jet en Jackie zijn als leraren van Jason soms zelfs nog grappig ook. Het is allemaal net goed genoeg om de mindere zaken van deze film gewoon lekker te vergeten.

Label: Independent Films Releasedatum: 28 augustus 2008
Kijkwijzer: Waardering film: