CD: Weezer - S.T. (The Red Album)

Je blèrt het zo nog luidkeels mee hoor: "Woo-ee-oo, I look just like Buddy Holly. Oh-Oh, and you're Mary Tyler Moore!" Jawel we spreken omstreeks midden jaren negentig dat dit uit kwam en misschien herinneren jullie je ook nog wel de bjibehorende videoclip. Als echte nerds in Arnie's bar à la Happy Days brengen de mannen hun ode aan de muzieklegende. De videoclip werd zelfs op de Windows 95 CD-ROM meegeleverd omdat het zo'n populair deuntje was destijds.

Vervlogen tijden zou je zeggen, maar wel nee! Weezer bestaat gewoon nog steeds en hebben na dat eerste self-titled "Blue Album", een self-titled "Green Album" nu ook een self-titled "Red Album" afgeleverd. En daarop staat weer zo'n kneiter van een meebrulnummer. De eerste single 'Pork and Beans' rockt namelijk even hard als Buddy Holly destijds. Goed geplaatste riffs en simpele teksten maken het tot een instant commerciële hit wat ook de vraag van Geffen Records was. Niks moeilijk doen, gewoon recht-toe-recht-aan knallen op een manier die de Amerikaanse jongeren al helemaal aanspreekt. Ook deze muziekvideo is weer immens populair in de VS en ook hier zijn de mannen weer in nerdy look aanwezig. Brainiac met Mentos en cola zeg maar. Weezer op herhaling wellicht, maar het is zo aanstekelijk! De tweede single 'Troublemaker' heeft ook vooraan gestaan bij de "aanstekelijk"-rij en tovert daarnaast ook nog eens een glimlach op het gezicht. Vrolijke en eenvoudige poprock, dat is nog wat de groep je voor de kiezen gooit na een tijdelijk stop.

De plaat heeft een studentikoos geluid en dat kan kloppen want zanger Rivers Cuomo ging terug naar Harvard University en studeerde daar zelfs af in de Honors Society Phi Beta Kappa. Dat kunnen de meeste rockers niet zeggen. Ondanks dat de composities gemakkelijk in het oor liggen is het slim in elkaar gezet. Ditmaal niet alleen door Cuomo zelf, maar ook de andere bandleden hebben ditmaal hun bijdrage geleverd. 'The Greatest Man That Ever Lived' is het magnum opus van het album en combineert een keur aan muziekstijlen tot een interessante track met meer diepgang. The Red Album is een geslaagd geheel geworden waarin Weezer zijn hele geschiedenis afwerkt en laat zien dat het van commercieel tot indie nog stevig in de schoenen staat.

Label: Universal Datum: Juli 2008 Waardering: