DVD: De geschiedenis van de Olympische Spelen

Je moet wel stekeblind (of Oost-Indisch doof) zijn als het je ontgaan is dat de Olympische Spelen aan de gang zijn. Je ontkomt er haast niet aan; elke televisiezender, elk journaal en elke radiozender maakt er wel melding van. Voor sportliefhebbers natuurlijk een ongelooflijke tijd. Een evenement dat maar eens in de vier jaar voorbij komt, verdient die aandacht ook - al zullen sporthaters daar natuurlijk heel anders over denken. Een evenement als dit is tevens een uitgelezen moment om een release te plannen van archiefmateriaal. Waren er eerder dit jaar al veel dvd's verkrijgbaar over het EK Voetbal, nu is er een prachtige boxset over de Olympische Spelen te koop: De geschiedenis van de Olympische Spelen. Niet zomaar een dvd, maar een heuse set, met twee dvd's en een aanvullend boekwerk. Zeer zeker de moeite waard voor de sportliefhebber en voor de verzamelaars van geschiedeniswerken.

Verzameld werk
De release van De geschiedenis van de Olympische Spelen komt in een mooie box met daarin ruimte voor twee dvd's en een boekje, precies op formaat van een dvd zodat het een boxset met drie dvd's lijkt. Vooraf moet wel meteen vastgesteld worden dat we als de set spreekt over 'Olympische Spelen' ze doelen op de zomerspelen. Over de winterspelen is in deze verzameling niets terug te vinden. Dit gezegd hebbende kunnen we verder gaan met de bespreking van dit archiefwerk.

DVD 1:
De eerste dvd bevat een drietal documentaires. De eerste, getiteld De Olympische disciplines geeft inzicht in wat er nodig is om mee te kunnen doen met de Spelen. Vooral uithoudingsvermogen, tactiek en discipline. We krijgen aan de hand van historische beelden inzicht in hoe een sporter tot de Spelen komt. Welke offers moet hij/zij brengen om mee te kunnen doen? Hoe zien hun trainingen eruit. Het wordt prachtig in beeld gebracht, met voorbeelden van bekende sporters.

De tweede documentaire geeft een beeld over de Olympische gedachte, we horen het Terpstra veelvuldig zeggen. De laatste jaren zijn de Spelen vooral ook een podium geworden om te wijzen op de verbroedering tussen alle rassen en groeperingen binnen de samenleving - tolerantie en respect. Het wordt breder getrokken dan alleen de sporters zelf. In deze docu is ook ruimte voor de Paralympics, toch vaak het ondergeschoven kindje.

In de laatste documentaire, De grootste Olympische openingen en de media , krijgen we spektakel te zien: de openingsceremoniën. Elk organiserend land is er veel aan gelegen hier mooie sier mee te maken. Maar hoe komt een opening tot stand en welke invloeden spelen er (denk aan sponsoren en politieke invloeden). Hier krijgen we antwoord op in dit laatste stuk van deze eerste dvd.

DVD 2:
De tweede dvd gaat meer in op de individuen die de Spelen bevolken. Het eerste gedeelte -De grote Olympische helden-gaat over de helden, elke Spelen kennen er wel een paar die op een speciale manier de boeken in gaan. Zo wordt er aandacht besteed aan Jesse Owens en bokser Ali. Ook Nederlandse helden worden aangehaald, zoals all-time favoriet Fanny Blankers-Koen. Een mooi overzicht van vele grote namen door de jaren heen.

Elke Spelen kent records; nieuwe hoogten worden bereikt, grotere snelheden behaald en langere afstanden gerealiseerd. De huidige Spelen leveren ook nieuwe records, steeds vaker gerelateerd aan technologische ontwikkelingen binnen de sport. In deze tweede documentaire is ruimte ingericht voor deze records. Denk aan 7-voudig medaillewinnaar Mark Spitz. Wat mooi is in deze docu is vooral hoe records door de tijd heen blijven bestaan. Elke Spelen kent zijn eigen tijdsgeest. Wat in 1960 een record was, is technisch misschien nu een aanfluiting, maar bezien vanuit die tijd is het allemaal heel bijzonder.

Tot slot vinden we een mooie samenvatting over de dromen en tragedies die de diverse Spelen met zich mee hebben gebracht. De ene keer spreken van persoonlijke drama's, zoals dopinggevallen en diskwalificaties. De andere keer zijn het meer indrukwekkende gebeurtenissen als de dramatische aanslag in 1972 bij de Spelen van München. Een breed beeld van meer dan 100 jaar Olympische Spelen.

De dvd's zijn beide Engels gesproken, maar keurig Nederlands ondertiteld. Het geluid is in een keurige Dolby 5.1, met een beeldverhouding van 4:3. Maar de televisie past hem aan aan de mogelijkheden die hij heeft, bijvoorbeeld breedbeeld.

Een mooie box met 2 dvd's en een boek

Boek:
De boxset komt vergezeld van een mooi 168 pagina's tellend boekje, uitgevoerd in glossy full color. Het boek is geschreven door Maurice Becker in samenwerking met Tineke Derksen (NOC/NSF) en Tony Bijkerk. Deze laatste wordt gezien als dé autoriteit op het gebied van de geschiedenis van de Olympische Spelen. Hij tekende voor het aanleveren van de gegevens die in de appendix zijn opgenomen.

Het boek geeft allereerst een klein stukje geschiedenis over de Zomerspelen in het algemeen, waarna het verder gaat met hoofdstukken per georganiseerde spelen. Elke stad/land waar de Spelen ooit werden gehouden wordt uitvoering besproken. Ze zijn makkelijk terug te vinden door de kleurentabs op de pagina's. In de eerder aangehaalde appendix vinden we een overzicht van alle Nederlandse sporters die tussen 1900 – 2004 aan de Olympische Spelen deelnamen, en dat zijn er nogal wat.

Het geheel geeft een prachtig overzicht van de Spelen vanaf het ontstaan tot 2004. Dat er in Beijing weer geschiedenis wordt geschreven is al zeker (denk aan Michael Phelps, hij schreef Spitz uit de boeken!). De samenstellers van deze boxset kunnen dus meteen door met een aanvullende dvd over de Spelen van 2008 om het geheel compleet en up-to-date te maken. Toch heb je met de huidige set al een heel mooi archiefstuk in handen dat zeker voor de sportliefhebber de moeite waard is. En voor een prijs van nog geen 25 euro kun je dat eigenlijk niet laten liggen.

Label: The House of Knowledge Releasedatum: 15 juli 2008 Kijkwijzer:
Waardering dvd's: Waardering extra's dvd's: n.v.t.
Waardering Boek: