DVD: Rendition

De aanslagen van 11 september 2001 lijken nog altijd door te werken in het dagelijkse leven. Ze hebben geleid tot veel nieuwe wetten als het gaat om de anti-terreuraanpak. Of deze nieuwe wetten altijd een goede zaak zijn, is niet overal even duidelijk. Ze brengen ook een duidelijke donkere kant met zich mee. Dit is dan wel weer voer voor de filmindustrie, zo moeten ook de makers van Rendition gedacht hebben.

Ongefundeerde verdenking
Wanneer Anwar El-Ibrahimi na zijn conferentie in Zuid-Afrika terug naar huis keert, wordt hij op het vliegveld opgepakt en naar een geheime locatie gebracht, in Noord-Afrika. Reden? Hij wordt ervan verdacht iets te maken te hebben met de bomaanslag die in Noord-Afrika het leven heeft gekost van een CIA-agent. Ondanks het magere bewijs wordt Anwar hiervoor verantwoordelijk gehouden door de antiterreurunit van de CIA, in de persoon van Corrine Whitman.

De verdenkingen zijn dat hij banden zou hebben met terroristen en om aan informatie te komen wordt Anwar gemarteld. Onder het toeziend oog van CIA-agent Douglas Freeman (Jake Gyllenhaal) vinden er talloze vreselijke martelingen plaats en Freeman krijgt steeds meer het vermoeden dat er een fout is gemaakt en men de verkeerde te pakken hebben. Toch willen zijn collega's Anwar niet laten gaan en gaan de gruweldaden door.

Thuis in de Verenigde Staten weet zijn vrouw Isabella (Reese Witherspoon) nog altijd niet waar haar man zich bevindt. Tevergeefs heeft zij op het vliegveld staan wachten op zijn thuiskomst. Inmiddels heeft zij de hulp ingeroepen van Alan Smith. Hij is de rechterhand van senator Hawkins en is bereid zijn politiek macht te gebruiken om Anwar terug te vinden. Zullen zij er op tijd in slagen Anwar te vinden, vóór de martelingen hem fataal worden?

Tegen welke prijs
Het is algemeen bekend dat er vraagtekens gezet moeten worden bij de omstreden manier waarop Amerika met zijn gevangenen omgaat, zeker als het gaat om vermeende terroristen. Denk aan Guatanomo Bay. Rendition toont wat de gevolgen zijn van de handelswijze van de Amerikanen. Onschuld is geen garantie voor een menswaardige behandeling, zo blijkt al snel.

Regisseur Gavin Hood ging het controversiële thema niet uit de weg en wilde het met zijn film misschien juist wel meer aandacht geven, in de hoop er iets positiefs mee teweeg te brengen. De makers van de film zijn erin geslaagd geen oordeel te vellen over de methode van de V.S., negatief noch positief. Die ruimte wordt opengelaten en het is aan de kijker zijn eigen mening te vormen.

Wat betreft de casting moeten vooral de rollen van Gyllenhaal en Witherspoon worden aangehaald. Beiden zetten een meer dan goede prestatie neer. Witherspoon is meteen ontdaan van haar 'domme-blondje-imago' dat zij opliep in Legally Blond. Gyllenhaal is één van de belangrijkste pijlers als het op genereren van spanning aankomt. Tot slot weet Hood dit alles in goede banen te leiden door degelijk regie-werk. Hij gaat de gruweldaden niet uit de weg, wat soms misschien wat hard overkomt en zal leiden tot het 'wegkijken' van sommige kijkers. Het draagt echter wel bij aan de kracht van het verhaal en is dus geen overbodig geweld. Hood weet ook goed te laveren tussen de verschillende partijen: de Jihadisten, de zelfmoordterroristen, de CIA, alle kampen worden besproken en er wordt geen partij gekozen.

Wat betreft deze release op dvd, de film spreekt voor zich en behoeft niet veel extra's. Er zijn wat standaard zaken als 'deleted scenes' en 'commentaartracks' opgenomen, maar verder draait het puur om de film. Dit is echter absoluut geen turn-off, zoals gezegd is de film groot genoeg om zichzelf te dragen.

Rendition is een sterke thriller die blootlegt wat in het dagelijkse leven helaas voorkomt. Het zet je, na het zien van de film, aan het denken over de praktijken en of in zaken die met terrorisme te maken hebben alles zomaar is geoorloofd. Wat vooral blijft hangen is dat waar het gaat om terrorisme en beschuldigingen daarvan zorgvuldigheid een eerste, onontkoombare basis zou moeten zijn.

Label: RCV Releasedatum: 6 augustus 2008 Kijkwijzer:
Waardering Film: Waardering extra's: