CD: Brazilectro - Latin Flavoured Club Tunes - Session 10

Brazilectro is reeds toe aan de tiende editie. Brazilectro - Latin Flavoured Club Tunes - Session 10, zoals de release voluit heet, is een dubbelaar. De cd's zijn niet verpakt in een digipack, maar worden geleverd in een praktisch hoesje dat je gewoon in je cd-rek kunt schuiven.

VA - Brazilectro - Latin Flavoured Club Tunes - Session 10

CD 1: Cômoda
De verzamelaar start met 'Federico Aubele - En Cada Lugar', een nummer dat een vrolijke, maar ontspannen sfeer uitademt. Mañana, mañana; morgen zien we wel verder. Wat verder op de cd vinden we het stevigere 'Paula Lima - E Isso Ai (Get Cape Wear Cape Fly Remix)'. In dit nummer zit een karakteristieke trompetsample. Hierdoor heb je het idee dat drie blije gringo's, inclusief grote hoed, er in je kamer flink op staan te blazen. Op het moment dat je aankomt bij '3 Na Massa – Enladeirada' lijkt het alsof er een ander album gestart is. Het voelt alsof je van het zonnige Latijns-Amerika bent beland in een achterbuurt van Noord-Amerika. Bij de start van het nummer verwacht je dat een hele boze rapper zijn verhaal komt halen. Gelukkig blijkt het een zwoele latina te zijn, die je met haar zang probeert te verleiden. Eén van de andere hoogtepunten is 'Metropolitan Jazz Affair - Find a Way (Bossa Edit)'. Dit is een erg lekker nummer, dat alles in zich heeft. Goed ritme, mooie zang en niet opdringerig, maar juist lekker broeierig. Het eerste deel van dit album eindigt met 'Fink & Tina Grace - Take It Easy My Brother Charlie'. De perfecte boodschap, want met een schijf als deze in je speler kun je niet anders dan er een rustige dag van maken.

CD 2: Dança
Van dit tweede deel kunnen we wat meer dansbare muziek verwachten. Dat gebeurt bijvoorbeeld in 'Azaxx - Fiesta Tropical'. Dit nummer heeft alle eigenschappen van de track door Metropolitan Jazz Affair op cd 1, maar dan met meer funk en een grotere dansbaarheid. Een scheutje drum 'n' bass vind je terug in 'Fab Samperi & DJ Farrapo - Spaghetti Samba'. Een lekkere up-tempo break is op smaak gemaakt met de lekkerste smaakmakers uit de Latijns-Amerikaanse muzikale keuken. Het beluisteren van 'Latin Soul Syndicate - Mamasita (Adventures Mix)' zet je aan tot het starten van de Zuid-Amerikaanse variant van de polonaise. Daar zorgt de aanstekelijke melodie wel voor! Ook 'Modulo - 5 Yeah! ' krijgt een eervolle vermelding, omdat het een sterk en uitermate dansbaar ritme combineert met een schijnbaar moeiteloze trompetsolo. Ook zonder zang ademt dit nummer latino passie uit.

Metropolian Jazz Affair

Op dit album vind je niet de traditionele, vaak drukke, salsa, bachatta of merengue. Wat je wel aantreft is zeer dansbare muziek die zwaar beïnvloed is door de drie bovengenoemde stijlen. Zoals we tegenwoordig steeds vaker zien, heeft ook deze release een downtempo en een dansschijf. Rustigere broken beat voor overdag vind je op de eerste cd. De tweede disc staat vol met swingende, wat meer up-tempo en soms zelfs house-achtige deuntjes voor in de avond. Hoewel het album '-lektro' in de naam heeft, is het in niets te vergelijken met de elektrohouse van nu. En dat is een groot pluspunt! Je wordt namelijk niet getrakteerd op platte, door de computer gegenereerde muziek. Dit album staat vol met muziek die een akoestische feel heeft. Dat leidt tot een origineel album waarmee je werkelijk ieder seizoen een 's zomers tintje kunt geven.

Tracklist:

Cd 1:
01. Federico Aubele - En Cada Lugar