Boek: Patricia McCormick - Misschien morgen...

Eens in de zoveel tijd komt er een boek voorbij dat je als lezer in één ruk uitleest en dat nog lang daarna in je hoofd blijft hangen. Het zijn de juweeltjes onder de boeken. Vaak gaat het om waargebeurde verhalen, over schrijnende situaties. Zo ook het boek van schrijfster Patricia McCormick. Met haar boek Misschien morgen... geeft zijn zo'n juweeltje af. Een verhaal dat je niet zomaar kunt onderbreken en er rest je dus niets anders dan het boek in één keer uit te lezen. Toegegeven, al zou je het wíllen wegleggen, het lukt je niet. Daar is het te intens voor. Het relaas van een 13-jarig Nepalees meisje dat wordt verkocht, een verhaal over een totaal andere, voor ons vreemde en onbegrijpelijke wereld.

Van de Himalaya naar Calcutta
Lakshmi is een 13-jarig meisje dat samen met haar moeder en stiefvader in de Himalaya woont. Ze hebben het verre van breed en wonen in een armoedig hutje. Haar stiefvader vergokt elke cent die ze op moeizame wijze weten te verdienen. Alles verpatst hij om maar aan zijn nodige gok- en drankgeld te komen. Wat Lakshmi vooral tekent is dat zij nooit klaagt, hoe moeilijk en armoedig haar leven ook is. Ze blijft het leven van de positieve kant bekijken en haalt er het beste uit.

Alsof er nog niet genoeg ongeluk in haar leven is, wordt heel de oogst waarmee ze toch weer geld hadden kunnen verdienen, in een hevige storm en regenbui verwoest. Dit maakt dat haar stiefvader zijn dochter naar de stad stuurt om voor een rijke mevrouw te gaan werken. Zo vertelt hij Lakshmi althans. Als ze uiteindelijk na een lange reis aankomt in Calcutta, blijkt al gauw dat ze verkocht is aan een 'hoerenmadam', Mumtaz. Hier moet ze, samen met vele andere meisjes en jonge vrouwen, de mannen met hun sekslusten tevreden stellen. Lakshmi heeft vooralsnog het idee dat als zij genoeg geld verdiend heeft, ze haar schuld kan afbetalen en weer terug naar huis kan gaan. Mumtaz 'rekent' echter anders dan Lakshmi dat doet en volgens háár methode zal Lakshmi nooit vrij zijn. Het is uiteindelijk haar moed en de hulp van een rijke Amerikaan, die haar helpen te ontsnappen aan dit wrede leven.

Tot in je ziel
Zelden raakt een verhaal je zo diep in je ziel als bij Misschien morgen... het geval is. Dit komt voor een groot deel door de indrukwekkende wijze waarop McCormick het heeft opgeschreven. Zij weet een schokkend verhaal over verkochte meisjes en misbruik te verpakken in bijna poëtische zinnen. Het hele verhaal wordt verteld vanuit Lakshmi zelf en lijkt alsof het als een droom wordt beleeft. Echter, het onderwerp zou eerder een nachtmerrie genoemd kunnen worden. Door deze twee met elkaar te verbinden, droom en nachtmerrie, krijg je een prachtig verhaal. Het doet je eens te meer beseffen dat er nog altijd plaatsen zijn in de wereld waar het in het geheel niet in orde is en waar meisjes maar weinig kansen krijgen op een goed leven.

Het verhaal is opgedeeld in korte hoofdstukken, soms zelf maar twee regels 'lang'. Toch zijn in die gevallen twee regels voldoende om de boodschap over te brengen. Voor sommige situaties zijn geen lange verhandelingen nodig. Voor haar boek trok de schrijfster naar India en Nepal. Ze wist daar te spreken met vrouwen die meemaakten wat Lakshmi in het boek overkomt. Ze werd hierbij gesteund door Oxfam Novib. Deze grondige onderzoeksperiode heeft geresulteerd in een zeer ontroerend verhaal, dat je als lezer alleen maar kunt belonen met de volle score: vijf sterren.

Uitgever: Pimento ISBN: 9789049922696 Pagina's: 264