CD: Various - Black 2008

12 juli jongstleden was de Amsterdamse ArenA weer in het zwart gehuld. Het feest Black liet het stadion op haar grondvesten schudden. Eens luisteren of de bijbehorende cd-compilatie hetzelfde kan...

Net als in de ArenA mag Marcel Woods op de cd aftrappen. Samen met tracks van Fausto zorgt dit voor een relaxed begin van het album. Even krijg ik kippenvel als de sample 'I'm the one and only dominator' voorbij komt. Deze keer niet de bekende hardcoretrack, maar een remix van Mr. Sam die de track in een electro-jasje heeft gestoken. De plaat begint veelbelovend, maar het echte hoogtepunt komt maar niet. Het idee was leuk, de uitvoering is iets minder geslaagd.

Met 'Spacer' van Frontliner komen we aan bij datgene waar Black bekend om staat: het harde werk. Jammer genoeg is de track flink vertraagd om het te kunnen inmixen met de voorgaande (rustigere) plaat. Hierdoor verdwijnt een hoop power uit het nummer. Daarna gaat het tempo gelukkig een stuk omhoog en horen we onder andere de anthem van het feest voorbij komen, gemaakt door Showtek. De broertjes Janssen hebben er een prima nummer van gemaakt, maar een lengte van zeven minuten is weer iets teveel van het goede. Daarna gaat de mix iets vlotter verder. Naast een aantal nummers die al wat ouder zijn, is er ook gekozen voor wat nieuw werk. Zo komen er nieuwe tracks van de Donkey Rollers, Scope DJ, The Prophet en Project One voorbij. Stuk voor stuk heerlijke producties die we nog vaak zullen gaan horen. Met het welbekende 'Fusion Of Sound' van de Donkey Rollers komt er een einde aan het eerste schijfje.

Op het feest zelf werd door middel van twee acts aandacht besteed aan klassiekers uit het hardstyle- én hardcoregenre. Dat horen we ook terug op het album. De tweede cd is dan ook voor een groot deel gevuld met tracks uit de oude doos. Deze keer niet alleen de welbekende hitjes, maar ook een aantal nummers die we helaas te weinig terughoren op dit soort compilaties. 'To Da Break Of Dawn', 'Back To The Party' en 'We Got The Juice' zijn nummers die absoluut niet onder doen voor bekendere platen als 'Frequencies' en 'Young Birds'.

Het slotakkoord is voor Evil Activities en Noize Suppressor, die de hardcore van vandaag de dag door de speakers laten blazen. Van Evil Activities horen we voornamelijk nieuwe tracks van zijn recent gereleasde album voorbij komen. Noize Suppressor teert wat meer op de nummers die we al een aantal jaar kennen. Niks mis mee natuurlijk, want de uitgekozen tracks zijn meer dan prima, het bekende 'Bonecrusher' is een heerlijke afsluiting van de tweede cd.

Dit keer geen compilatie die is samengesteld door een A&R Manager, maar door de acts die op het feest opgetreden hebben. Dat ze hierbij voornamelijk gekozen hebben voor hun eigen tracks is geen verrassing, maar het is jammer dat in een aantal gevallen gekozen is voor nummers die de laatste tijd al op een hoop andere verzamel-cd's voorbij zijn gekomen. Daar staat tegenover dat er een aantal verse platen op het album te vinden zijn, maar op die paar nummers na is het geen spectaculaire verzamelaar. Voor wie het 'Black-gevoel' wil herleven is het een prima album, maar voor de liefhebber is het weinig vernieuwend.

Label: Dance-Tunes / ID&T Datum: 11 juli 2008