Boek: Julia Stuart - De dorpskapper van Amour

Niemand van de inwoners zelf weet eigenlijk precies hoe het dorpje Amour-sur-Belle aan haar naam komt. De één beweert dat het door de liefde komt die haar familie al generaties lang kenmerkt, een ander dat het vernoemd is naar de heilige Sint Amour, maar in werkelijkheid is het vernoemd naar de Romeinse deserteur Damour, die zich schuil probeerde te houden in het dorpje waar de rivier Belle dwars doorheen stroomt. De stichting van het dorp is dus met mystiek omgeven, evenals haar 33 inwoners, met elk hun eigenaardigheden.

Rariteitenkabinet
De dorpskapper van Amour vertelt het verhaal van herenkapper Guillaume Ladoucette, die zijn klandizie steeds verder achteruit ziet hollen door kaalheid en de nieuwe kapper in een ander dorp met modernere opvattingen over modieuze kapsels. Ten einde raad sluit Guillaume zijn geliefde kapperszaak en begint een datingservice voor de inwoners van Amour-sur-Belle, aangezien er naar zijn mening te weinig liefde in het dorp is. Na een tijdje melden de eerste klanten zich en begint de kapper/koppelaar met het maken van rampzalige matches. Hij koppelt de gierige tandarts aan het onsmakelijke viswijf en zijn beste vriend de bakker aan diens geheime liefde, de vroedvrouw Lisette Robert, die op haar beurt weer gekoppeld wil worden aan de gemeentelijke ambtenaar die belast is met het plaatsen van de gezamenlijke douche van het dorp, om de kosten van het water te drukken. Een hoop rariteiten dus bij elkaar en elke inwoner heeft op zijn/haar beurt weer bijzondere levensverhalen. Maar het vreemdste levensverhaal blijft die van de kapper/koppelaar, die ondanks zijn professie nog steeds geen contact op durft te nemen met zijn jeugdliefde Emilie Fraisse, naar wie hij al meer dan 26 jaar verlangt.

Stop in the name of love
Aan humor ontbreekt het dit boek niet. Elke bladzijde is gevuld met vreemde verhalen, manieren en handelingen van een inwoner van Amour-sur-Belle, die zeer vermakelijk zijn. Fantasie is dan ook ruim aanwezig en het is duidelijk te merken dat auteur Julia Stuart haar debuut met veel toewijding en plezier geschreven heeft. Waar het dit boek wel aan ontbreekt, is de rem die af en toe op de woordenstroom gezet had mogen worden. Aan één stuk door schrijft Stuart over haar fictieve dorpje en neemt daarbij geen enkele adempauze. Af en toe kan het verhaal je daardoor doen duizelen en is het lastig bij de les te blijven. Daarbij maakt de auteur veel gebruik van herhalingen, wat in het begin nog grappig is, maar op den duur lichtelijk begint te irriteren. Maar dit hoort bij de stijl van het boek en is daarom niet echt een minpunt. Goed uitgewerkte personages, humor, liefde en een flinke dosis absurditeit maken De dorpskapper van Amour een ideaal vakantieboek.

Uitgever: De kern ISBN: 9789032511067 Pagina's: 316