Concert: The B-52s, Paradiso, Amsterdam

In een uitverkocht Paradiso komen the B-52s zwaaiend het podium op. "Wat zijn die wijven oud geworden" zegt iemand voor me over zangeressen Cindy Wilson en Kate Pierson. Dat kan ook niet anders want de heren en dames van the B-52s, oorspronkelijk uit Athens, Georgia, draaien al vanaf de late jaren zeventig mee. Ze toeren nu met Funplex, hun eerste nieuwe album sinds jaren.

De band bestaat officieel uit vier personen. Op het podium staat zanger Fred Schneider III tussen Pierson en Wilson en op links de naar gitaar verhuisde voormalig drummer Keith Strickland. Voor het optreden van vanavond zijn een drummer, bassiste en gitarist/keyboardspeler aan de band toegevoegd. Met name de strakke ritmesectie valt op. Zij zwepen het typische B-52s new wave mengsel van surfgitaar en jaren zestig koortjes op tot een groovende eenheid.

Het duurt een paar nummers voordat band en publiek echt op gang komen. Het geluid is in het begin redelijk slecht, dus het zou goed kunnen dat het daar mee te maken heeft. 'Private Idaho' wordt ingezet en de sfeer wordt meteen een stuk uitbundiger en meer wat je je voorstelt bij de feestband die the B-52s uiteindelijk toch is. Tot en met de balkons staan mensen te lachen, te zingen en te dansen. De band begint er ook zichtbaar lol in te krijgen, resulterend in een 'smooch fest' op het podium, wat Schneider doet denken aan de feesten die hij bezocht toen hij nog een Fredje was.

De klassiekers zoals 'Roam' en 'Love Shack' worden met veel gejoel ontvangen, maar ook de nieuwe single 'Funplex' kan het publiek bekoren.
Tijdens de eerste van twee toegiften spelen the B-52s de twee nummers waar de meeste fans op staan te wachten, 'Rock Lobster' en 'Planet Claire', met als resultaat een dansende massa voor het podium en wapperende armen op de balkons.

Na afloop van de tweede toegift 'Channel Z' bedankt Strickland het publiek en verdraaid, het lijkt alsof hij het meent. De band blaast de aftocht en het publiek verlaat grijnzend het pand. Tijd om het feest ergens anders voort te zetten.

Setlist:

Pump
Mesopotamia