Boek : Brock Clarke - Handboek van een Pyromaan

Op jonge leeftijd maakte Sam Pulsifer één hele grote fout. Hij stak een huis in brand, het huis van de schrijfster Emily Dickinson. De reden: zijn moeder vertelde hem altijd verhalen dat het huis betoverd was en mensen verslond. Bij de brand kwamen twee mensen om, er had echter niemand in het huis moeten zijn. Nadat Sam zijn straf van 10 jaar heeft uitgezeten, pakt hij de draad van zijn leven weer op. Door een ongemakkelijke stilte bij zijn ouders gaat hij het huis uit en begint hij aan een studie. Op de school ontmoet hij zijn toekomstige vrouw, Anna Marie, met wie hij twee kinderen krijgt. Het appartement waar ze wonen is te klein en ze verhuizen naar een mooie nieuwe wijk. Niemand om hem heen weet welke daad hij ooit heeft begaan. Zelfs Anne Marie weet niets van Sams geschiedenis. Sterker nog, ze weet niet eens dat de ouders van haar man nog leven, hij heeft haar verteld dat ze zijn omgekomen bij een brand. Maar dan staat opeens Thomas Coleman voor zijn neus. Het waren zijn ouders die omkwamen bij de brand in het Emily Dickinsons-huis. Als er even later ook nog andere schrijvershuizen in vlammen opgaan, besluit Sam als een echte detective op zoek te gaan naar de werkelijke daders.

Brock Clarke is leraar Engels aan de Universiteit van Cincinatti. Hij debuteerde in 2002 met het boek The ordinary white boy. Daarnaast schrijft hij ook verschillende korte verhalen die intussen ook gebundeld zijn. Handboek van een pyromaan is het eerste boek dat ook in het Nederlands is vertaald. Brock woont samen met zijn vrouw en zoon in South Carolina.

Het Handboek van een pyromaan, An Arsonist's Guide to Writers' Homes in New England, is een best vermakelijk boek. Het verhaal trapt tegen heel wat gevoelige schenen aan wat betreft de literatuur. Vooral de afdeling biografieën moet het nogal ontzien in dit boek. De ironie is uiteraard dat dit boek eigenlijk voor een deel ook zo'n biografie is. Maar dan wel eentje waar de levensverhalen pas op het einde compleet worden gemaakt. Sams verhaal is dat van een voormalig brandstichter die oprecht spijt heeft van zijn daden. Alleen dat laatste gelooft niemand. Al vanaf zijn jeugd werd hij ondergedompeld in de literatuur, niet zo vreemd als je bedenkt dat beide ouders docent Engels waren. Nou ja, het boek zelf is ook door een docent Engels geschreven. Laten we hopen dat zijn zoon wat voorzichtiger zal zijn met lucifers. Zoals gezegd is het boek zeer vermakelijk en ook nog eens lekker leesbaar. Deze schrijver weet zijn publiek absoluut te boeien.

Uitgever: Uitgeverij Arena ISBN: 978-90-6974-950-1 Pagina's: 318