CD: Madonna - Hard Candy

Er zijn artiesten die behoren tot het genre 'altijd goed'. Madonna mag je min of meer wel koningin van deze groep noemen. Stijliconen zijn er niet veel in onze wereld, maar dat Madonna er één is kan nauwelijks ontkend worden. Met elke nieuwe cd is het weer een verrassing welke uitstraling zij zichzelf nu weer heeft aangemeten. En zo was het onlangs in spanning afwachten wat de tendens zou worden op haar nieuwste, inmiddels elfde, studio-album: Hard Candy. Gehuld in een zoete, roze cover brengt Madonna zo vlak voor haar vijftigste verjaardag weer een album van kwaliteit op de markt. En dat roze 'snoepjes-imago'? Het slaat simpelweg op Madonna's liefde voor snoep en niet op de muziek die op het album te vinden is. Dit even voor de duidelijkheid.

Uitstapje qua producer
Het nieuwe album van Madonna heeft een herkenbaar Timbaland-geluid. Het is een wat vreemde keuze voor zo'n groot artiest om mee in zee te gaan, maar het lijkt toch goed te zijn uitgepakt, getuige het resultaat. Het eerste nummer komt meteen binnen met een lekkere beat. 'Candy Shop' is duidelijk popmaterial en we weten allemaal dat Madonna een 'material girl' is. Ook het tweede nummer is van hetzelfde soort, '4 Minutes' is een duet met Justin Timberlake en is een goede keuze geweest voor een single. De noteringen in de diverse hitlijsten onderstrepen dit eens te meer. Dat er meer single-stuff op deze cd te vinden is, is al gauw duidelijk. Nummers die kans maken om later als zodanig te worden uitgebracht zijn zeker 'Give It 2 Me' en 'Beat Goes On' (een duet met Kanye West). Het zijn uitgerekend dit soort tracks die zó duidelijk Madonna zijn. Elk album slaagt ze er in om meerdere songs op te nemen die losstaand ook grote hitpotentie in zich hebben.

Thema
Was het vorige album nog behoorlijk politiek en maatschappijkritisch, met Hard Candy gooit de 'Queen of Pop' het over een meer seksuele / sensuele boeg. De sexy uitstraling gecombineerd met het zoete roze is weer eens heel wat anders. Het is niet iets dat ze nooit eerder heeft geprobeerd, denk bijvoorbeeld aan haar album Erotica. Hopelijk is dit nieuwe album niet eenzelfde, minder leven beschoren. De eerste paar luisterbeurten doen dit in ieder geval niet vermoeden. Als absolute topper van dit album mag zeker 'Miles Away' worden genoemd. Madonna zoals wij haar kennen en zoals wij haar graag horen. Met haar elfde studio-album mag deze dame zich weer gelukkig prijzen. Ze mag dan bijna vijftig zijn, aan haar muzikale uitspattingen is dat niet af te lezen. Het blijft een sprankelend en moderne belevenis. Laten we hopen dat Madonna één van die personen is die nog lang niet met pré-pensioen wil gaan, want dat zou een gemis voor de muziekwereld zijn. Voor alle liefhebbers van de popdiva (en verder iedere muziekliefhebber in het algemeen): met dit album haal je een zeer lekkere plaat in huis, die zeker de geschiedenis in zal gaan als een overduidelijk Madonna-icoon. Waarom dan geen vijf sterren, vraag je je af. Dat ligt dan puur alleen aan het feit dat Madonna met deze cd waarschijnlijk íets minder trendsetter is en zal worden dan we van haar gewend zijn. Het verlies van die ster ligt dus niet zozeer aan Madonna, maar meer aan de verwachtingen die wij haar opleggen.

Tracklist

1. Candy Shop
2. 4 Minutes