CD: Aphex Twin - Selected Ambient Works 85-92

Aphex Twin (Richard D. James) werd bij het grote publiek bekend met Windowlicker. Met name de videoclip trok veel aandacht. In die clip zien we een monsterlijke Aphex Twin die vrouwen oppikt met een gigantisch lange limousine. Ook kan hij dansen als Michael Jackson én zijn de achtergronddanseressen niet te versmaden. Windowlicker was niet zijn eerste productie, al ver voor die release in 1999 was Aphex Twin actief. In 1992 werd Selected Ambient Works 85-92 uitgebracht. In 2008 is er een geremasterde re-release van uitgebracht.

Aphex twin – Selected Ambient Works 85 - 92

'Tha' is de tweede track op dit album en start met een uptempo 4/4 beat. De rollende bas op de achtergrond en de vierkante toms vormen samen een beukend ritme. Gelukkig is het niet schreeuwerig, maar juist erg ingetogen. De ijle melodie op de achtergrond neutraliseert het abstracte ritme, waardoor het een wat zweverig nummer wordt. Alsof je op zondagochtend wakker wordt in een witte kamer vol zonlicht. Wat verderop vinden we 'Ageispolis'. Deze track is gebaseerd op een electrobeat die zo typerend was voor de jaren tachtig. De combinatie met de rollende, net iets vervormde, baslijn is erg lekker. De track 'Green Calx' start met een wazig geluid dat nog het meeste weg heeft van een helikopter die niet van zijn plaats af komt bij het starten. Direct daarna barst het elektronische gebliep los. Dit wordt weer ondersteund door een relaxte electrobeat die duidelijk geïnspireerd is op de b-boy muziek van die tijd. Aan het einde wordt deze track wat duister; het blijft natuurlijk wél aan album van Aphex Twin.

'Schottkey 7th Path', track 9, is een sinister en duister nummer. De suspense wordt vanaf het begin opgevoerd door een melodie die niet zou misstaan in een spannende thriller. Het ritme waar de melodie op steunt heeft nog het meeste weg van een marcherend leger. Ook dit is weer erg ingetogen uitgevoerd. 'Hedphelym' klinkt als Mount Doom. Of eigenlijk zoals Mount Doom had moeten zijn. Weer is daar die vierkante, marcherende beat met daaroverheen piepende en bliepende aliens. Deze track klinkt als een buitenaardse kolensgestookte oorlogsmachine die langzaam, maar effectief werkt en door niets of niemand te stoppen is. Gelukkig volgt hierna het vrolijkere 'Delphium'. Licht verteerbare electro om ontspannen naar te luisteren. Vrolijke claps en, zeker in vergelijking met 'Hedphelym', opgewekte deuntjes.

Richard D. James a.k.a. Aphex Twin

Dit album bevat geen beatloze ambient. Het is geen voortkabbelende meuk waarbij je regelmatig je cd-speler moet controleren om te kijken of hij nog wel speelt. Nee, dit is een schijf vol met galm en echo op strakke ritmes. Met name in de ritmepatronen komt de eigen stijl van Aphex Twin duidelijk naar voren. Als je dit album niet hebt, of als je Aphex Twin alleen kent van Windowlicker en Come to Daddy, dan is dit echt een aanrader.

Tracklist:

01. Xtal
02. Tha